|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Cafébaas laat klanten blazen: stad en politie steunen initiatief
HERENTALS - Wellicht als eerste kroegbaas in de Kempen heeft waard Jo Helsen van de Welkom in Noorderwijk een ademanalyse apparaat in zijn café gehangen. 'Wie twijfelt kan blazen voor hij gaat rijden', zegt hij. Marc Peeters
De Alcolab, zo heet het toestel, heeft iets van een speelautomaat maar het opzet is bloedernstig. Wie de test wil doen, moet eerst 50cent in het apparaat steken. Onderaan kan je dan een rietje nemen dat je in een opening moet stoppen om er vervolgens op te blazen. Luttele seconden later verschijnt het resultaat op het scherm in promille. 'Ik was in contact gekomen met mensen van een firma die ook alcoholsloten plaatst in voertuigen', zegt Jo Helsen. 'Er zijn heel wat mogelijkheden en dit systeem leek me wel iets voor het café. Als kroegbaas maak je het dagelijks mee. Discussies over hoeveel je nu eigenlijk mag drinken, hoe gauw je die limiet hebt bereikt, enzovoort. Dit apparaat kan hierbij een handje toesteken.' Zowel de stad Herentals als de lokale politie staan achter het initiatief en stuurden een vertegenwoordiger naar de voorstelling van het toestel. Dat is overigens geijkt waardoor de resultaten die worden weergegeven ook accuraat zijn. Jo Helsen hoopt dat de Alcolab voor meer veiligheid zal zorgen. 'Wie wil vertrekken en merkt dat hij lichtjes over de limiet zit, kan misschien nog even blijven en een koffietje nemen. Wie zwaar in het rood gaat, krijgt een indicatie dat hij best voor een andere vorm van vervoer kiest. Een van de Herentalse taximaatschappijen heeft al beslist haar medewerking te verlenen. Wie positief blaast in de Welkom en een taxi bestelt, krijgt een korting van 25 procent.' Van commissaris Leo Stuyck van de politie Neteland kreeg Helsen nog wat uitleg over de gangbare tarieven voor alcoholzondaars. '0,5 promille is de limiet. Wie tussen de 0,5 en de 0,8 zit, krijgt al een rijverbod van drie uur en wordt verzocht een onmiddellijke inning te betalen van 127 euro. Een paar glazen volstaan al voor 0,5. Boven de 0,8 neemt de omvang van de boete en het rijverbod trapsgewijs toe. Als dit soort apparaten in een café het bewustzijn omtrent rijden onder invloed kan doen toenemen, zijn we daar als politiedienst uiteraard niet tegen, Het systeem verdient zelfs navolging.' Jos Wyers verdeelt de apparaten. 'We zien tal van mogelijkheden voor dit soort detectieapparatuur, ook voor bedrijven. Die moeten straks immers een actief preventiebeleid gaan voeren in verband met drugs en alcohol. In het Antwerpse zijn er nu al grote bedrijven waar bestuurders in zo'n toestel een blaastest moeten afleggen voor ze het terrein mogen betreden. Wie gedronken heeft, komt er gewoon niet in.' In de Welkom schoven de klanten geamuseerd aan rond het toestel. Voor een echte evaluatie is het nog te vroeg. Bron: http://www.nieuwsblad.be/Article/De...V&PostCode=2200 Datum: 14/12/2009 Eerst en vooral wil ik even vermelden dat ik dit artikel bij mobiliteit heb geplaatst omdat ik vind dat het gebruik van een ademanalyse apparaat in een café een positief effect zal uitoefenen op de mobiliteit en dan meerbepaald inzake dronken bestuurders. Mensen krijgen de kans om in te zien dat ze eigenlijk te veel alcohol gedronken hebben en dus beter met een taxi of het openbaar vervoer naar huis kunnen rijden. Er bestaan immers heel wat misverstanden over hoeveel pintjes bier, glazen wijn ... je mag drinken vooraleer je positief bevonden bent. Dankzij deze ademanalyse ben je altijd zeker of je de limiet van 0,5 promille nog niet of juist wel bereikt hebt. Daarom vind ik dat zo'n apparaat in elk café geïnstalleerd zou moeten worden. Zo zijn we weer een stap vooruit en kunnen we dronkenschap achter het stuur vermijden. |