|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
"Abonnementsprijzen De Lijn liggen te laag"
De Morgen 10/12/2009
De lage kostendekkingsgraad van De Lijn is in de eerste plaats een gevolg van de lage prijzen die de maatschappij hanteert, met name voor de netabonnementen. De exploitatiekosten dragen er daarentegen slechts in zeer geringe mate toe bij. Dat blijkt uit een studie van consultancybureau PriceWaterhouseCoopers (PWC) en het Vlaams Instituut voor Technologisch Onderzoek (Vito), die vandaag werd voorgesteld in het Vlaams parlement. De kostendekkingsgraad is de verhouding tussen de netto-inkomsten en de totale exploitatiekosten. Die is bij De Lijn in tien jaar tijd gehalveerd van 32 tot 16 procent. Daarmee eindigt Vlaanderen onderaan in vergelijking met de drie andere regio's uit de studie. Geen tariefverhogingen Belangrijke oorzaak voor de halvering zijn de lage prijzen van abonnementen. Die zijn in het buitenland opmerkelijk duurder en zijn er minder uitgebreid geldig dan bij ons. In een eerste reactie laat minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) evenwel weten dat decretaal slechts een indexaanpassing voorzien is en er dus niet meteen tariefverhogingen zullen komen. Voorts leert de studie ook dat de exploitatiemiddelen van de Vlaamse overheid voor De Lijn verdubbelden tussen 2001 en 2008. Een vergelijkbare evolutie valt te merken in het buitenland. Wel worden er in Vlaanderen minder middelen vrijgemaakt voor investeringen in openbare vervoerinfrastructuur. De studie werd in 2008 besteld bij PWC, op vraag van het Vlaams parlement en het Rekenhof, die meer duidelijkheid wensten over de financiële situatie bij De Lijn ten opzichte van het buitenland. Eigen mening Waarom zouden we iets gaan veranderen aan ons eigen systeem omdat we niet overeenkomen met andere regio's? Als wij uit de kosten komlen en er is niets aan de hand, moeten wij toch ook niets aanpassen. Het is niet omdat de mensen in andere regio's meer betalen, of omdat dat bedrijf meer verdient aan de reizigers, dat wij dat oook moeten doen. Zolang er geen problemen zijn bij ons in verband met 'het rond komen' van De Lijn, vind ik niet dat we ons daar zorgen over moeten maken, enkel als het bedrijf in de problemen komt dan moet men de regels aanpassen en de tarieven verhogen. |