#1
|
|||
|
|||
Helft zones 30 niet in orde
Helft zones 30 niet in orde
Amper 57% van de zones 30 aan gewestwegen wordt ondersteund door een politiereglement. Dat zegt Katrien Schryvers, Vlaams parlementslid voor CD&V. “Als gemeenten een zone 30 afbakenen op gemeentewegen dan mogen pas verkeersborden worden geplaatst nadat er een aanvullend reglement in de gemeenteraad is gestemd, zodat de politie indien nodig bekeuringen kan uitschrijven”, zegt Katrien Schryvers, die ook burgemeester van Zoersel is. Voor gewestwegen vaardigt de verantwoordelijke minister deze aanvullende reglementen uit op voorstel van de Administratie Wegen en Verkeer (AWV). Maar van de 427 zones 30 in schoolomgevingen langs gewestwegen heeft de AWV dat maar in 247 (57%) gevallen gedaan. De wet bepaalt dat verkeersborden in overeenstemming moeten zijn met het politiereglement. ”Zonder die aanvullende reglementen kunnen overtredingen voor de rechtbank betwist worden. En stel je maar voor dat zoiets gebeurt nadat een kind is aangereden. Als overheid moet je er voor zorgen dat het niet tot dergelijke discussies of rechtszaken komt”, zegt Katrien Schryvers. Een verkeersexpert legt uit waarom deze reglementen belangrijk zijn: "Anders kan iedereen voor zijn eigen deur een bord 'Verboden parkeren' zetten". Mobiliteitsminister Hilde Crevits heeft de AWV met grote aandrang gevraagd de zaak zo snel mogelijk in orde te brengen. Bron: GVA Mening: Wanneer ik dit artikel lees komt onmiddellijk het gevoel in mij naarboven: 'Ik had al zo een vermoeden.' De laatste tijd staan er precies ineens veel meer zone 30 borden, overal waar je kijkt kom je er wel een tegen. En dan is er ook nog eens een verschil met de lichtborden en de gewone borden. Ik vind dit persoonlijk zeer verwarrend. Je moet maar eens in Deurne rondrijden rond schooltijd en niet rond schooltijd, het einde van de zone 30 blijft wel gewoon een niet-oplichtend bord. Voor bestuurders van wagens/camionetten is dit zeer verwarrend, "Oei, heb ik nu een zone 30 bord gemist?" Het argument dat de verkeersexpert uitlegt, vind ik eigenlijk maar een zwak argument. 'Dan kan iedereen zomaar een bord voor zijn eigen deur zetten.' Deze zone 30 borden zullen al wel aangevraagd zijn bij de politie of gemeente. Natuurlijk moeten ze deze niet zomaar plaatsen zonder goedkeuring, maar dat iedereen zomaar een bord kan zetten is een argument uit het ongerijmde. Het zou natuurlijk beter zijn dan ze eerst nadenken wanneer ze iets doen. Concreter: Eerst een goedkeuring krijgen en daarna pas het zone 30 bord zetten. Nu ga je het gevaar krijgen dat mensen gaan denken: '57% van de zone 30 borden is slechts correct, dus dit bord zal wel niet juist zijn. Ik zal maar wat harder rijden!' 30km/h is echt wel traag en zeker als het niet dichtbij een school is, vegen mensen hun voeten wel aan de reglementen. |