|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Jongeren schamen zich voor bepaalde merken
Jongeren schamen zich voor bepaalde merken
Jongeren kennen taboemerken waarmee zij niet geassocieerd willen worden. Jorge Labadie, eigenaar van brand consultancy 37oCelsius en verbonden aan organisatieadviesbureau Plimenten.com, ondervroeg studenten aan de Universiteit van Amsterdam naar de merken waar ze niet mee gezien willen worden. In aflopende volgorde leverde dat de volgende top-10 op: Zeeman, Euroshopper, V&D, Lonsdale, Dacia/Skoda, Wibra, Lidl, Aldi, Pimkie, Viagra en Coca Cola light. Vooral goedkope kledingmerken blijken schaamte op te roepen. Als een merk een taboemerk is geworden, zijn er verschillende strategieën mogelijk, van evolutie tot revolutie. Zeeman bedient zich van `involutie`: het merk blijft zichzelf, zodat het in goede tijden gemiddeld verkoopt en in slechte tijden uitstekend. Verder kan een recessie een merk uit de taboesfeer halen. Zo zijn Lidl en Aldi de laatste tijd stukken populairder geworden door handig gebruik te amken van het veranderde consumptiepatroon. Revolutionair is de aanpak van de brillenwinkel Brilmij. Het merk had een stoffig imago dat deed denken aan ziekenfondsbrilletjes, maar heeft zich omgevormd tot het populaire Pearle. De rebranding was uiterst succesvol. Bron: Information that works (www.express.be) Mening: Ik denk dat dit artikel grotendeels wel waar is. Er hangt bij jongeren toch zo'n taboe over bepaalde winkels. ''Gij ga toch ni winkele in den Wibra zekers!?'' Dit fenomeen is niet van de laatste jaren, maar al langer bezig. Zelf begrijp ik niet goed waarom er zo'n sfeer rond die winkelketens moet hangen. Aldi bijvoorbeeld, leveren in mijn ogen kwaliteitsvolle producten tegen een lage prijs. Wat wil je meer als consument? Deze winkels (zoals Aldi en Lidl) zijn vooral populair geworden door de crisis. Dan vermelden ze ook enkele kledingsmerken in het artikel, zoals Londsdale, geassocieerd met 'gabbers'. Je draagt toch zelf wat je wilt? Wat ik dan volledig niet begrijp is dat Coca Cola Light ertussen staat, zo'n wereldbekende producent, die niet geliefd is bij jongeren? Vreemd... |