|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Sigarettenfabrikant koopt 'Stop-met-roken'-bedrijf
Sigarettenfabrikant koopt 'Stop-met-roken'-bedrijf
De Amerikaanse tabaksgigant Reynolds, die merken als Camel en Winston op de markt brengt, bevestigde vandaag het bericht waarvan we toch even in het haar moeten krabben. De sigarettenfabrikant gaat een bedrijf kopen dat producten maakt die helpen bij het stoppen met roken. Reynolds, de nummer twee op de Amerikaanse sigarettenmarkt, heeft een bod van 144 miljoen dollar gedaan op het Zweedse bedrijf Niconovum, dat middelen produceert die helpen bij het stoppen met roken. Niconovum werd opgericht door Karl Olov Fagerström, naar eigen zeggen "een van de leidinggevende experten op het vlak van stoppen met roken en nicotineverslaving". Dat meldt ABC News. Haaks op doel Gregory Connolly is professor aan de universiteit van Harvard en onderzoekt tabakproducten: "Dat Reynolds dat bedrijf koopt, druist in tegen het doel van dat bedrijf, namelijk sigaretten te verkopen. Ik sta versteld". Volgens Reynolds-CEO Susan Ivey kadert de aankoop van Niconovum in de "schadebeperkende strategiën die Reynolds sinds jaren ontwikkelt". "Op lange termijn zal Reynolds dankzij de aankoop van Niconovum volwassen tabaksgebruikers vernieuwende producten kunnen aanreiken om te stoppen met roken. Producten die de risico's op ziektes en dood door tabaksgebruik kunnen verminderen", aldus Ivey. Verwacht wordt dat tegen het eind van het jaar de deal tussen Reynolds en Niconovum rond zal zijn. Volgens antitabaksverenigingen kadert de koop echter in de nieuwe interesse van tabakfabrikanten: het aanbieden van andere nicotineproducten dan sigaretten. Verliezen compenseren Reynolds zou nieuwe winsten kunnen maken met de producten van Niconovum door ze te transformeren tot langetermijn vervangmiddelen voor nicotine. De consument zou deze producten jarenlang kunnen gebruiken, in plaats van de gebruikelijke weken met de huidige producten. Rookvrije tabak Daarnaast richten tabaksfabrikanten ook hun blik op een ander alternatief voor de traditionele sigaret: tabak zonder rook. Reynolds kocht in 2006 Conwood, een bedrijf dat al tweehonderd jaar tabak-zonder-rook produceert. Altria, de grootste tabaksgigant van de VS, kocht vorig jaar dan weer U.S. Tobacco, het bedrijf achter rookvrije tabakmerkeb Copenhagen en Skoal. Op die manier proberen de tabakbonzen hun dalende verkoop van sigaretten te compenseren. Pruimtabak De markt van rookvrije tabak is nog altijd slechts een fractie van die voor sigaretten. Maar de verkoop van sigaretten blijft dalen. De verkoop van producten om te stoppen met roken en die van pruimtabak blijft echter stijgen. Bron: Bizar Nieuws (www.hln.be) Mening: Dit doet me toch even nadenken, een bedrijf dat verslavende middelen verkoopt, koopt nu een bedrijf over met afkickmiddelen (antitabak). Ik snap dus niet goed wat ze nog willen promoten, hun eigen sigaretten of vervangmiddelen om af te kicken. Natuurlijk is dit slim van het bedrijf, namelijk 2 maal winst. Maar wat met de consument? Het bedrijf kan hun manipuleren en afkickmiddelen verkopen die niet werken, zodat ze terug beginnen met 'echt' roken. Het bedrijf krijgt dus altijd geld vrij uit de consument. Ook nog een probleem hierbij is dat dit bedrijf bekende merken verkoopt, die toch een omvangrijk deel zijn van de sigarettenindustrie. De consumenten hebben dus niet veel keuze om naar een andere producent te gaan. |