actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 30th November 2009, 14:29
Alexandra
Gast

Meeste abortussen bij 17- tot 24-jarigen

De meeste abortussen in ons land worden uitgevoerd bij meisjes van 17 tot 24 jaar. Dat blijkt uit cijfers die Sensoa in oktober vrijgaf. Het probleem van bereikbaarheid voor middelbare scholieren, dat het Mechelse stadsbestuur onder meer aanvoert ter verdediging van de oprichting van een lokale abortuskliniek, behoeft dus enige nuancering, schrijft De Morgen.

Cijfers
Van de 18.705 in België gedomicilieerde vrouwen die in 2007 een abortus ondergingen, waren er 2.708 jonger dan 20 jaar. Dat is vooral te wijten aan de vertegenwoordiging van de 17-, 18- en 19-jarigen, samen goed voor 2.021 abortussen.

Zwangerschapsonderbrekingen komen echter het vaakst voor bij de leeftijdscategorie van 20 tot 40 jaar (14.323 abortussen). Van die groep maken de 20- tot 24-jarigen bijna een kwart uit, met 4.423 van de 14.323 abortussen. Boven de 40 jaar werden 1.002 abortussen uitgevoerd.

Anticonceptie
Samen met Nederland en Duitsland heeft België de laagste abortuscijfers ter wereld. Zelfs in ultrakatholieke landen zoals Spanje en Italië komen procentueel meer zwangerschapsonderbrekingen voor. De Belgische score zou volgens de vzw Luna vooral te maken hebben met een wijdverspreid anticonceptiegebruik. Huisartsen zijn traditioneel vertrouwd met het voorschrijven van de pil en sommigen plaatsen zelfs spiraaltjes.
(www.hln.be)

Mening: Ik vind dit toch wel een opvallend hoog cijfer voor zo'n jonge leeftijd. Ik raad alle jongeren aan om ook eens te denken aan de gevolgen van een abortus want dat heeft een grote impact op je leven en zoiets vergeet je niet snel. Maar ik vind het wel goed dat je jongeren abortus plegen als ze weten dat ze absoluut niet voor hun kind gaan kunnen zorgen. Er zijn vrij veel jongeren die niet goed ingelicht zijn over het gebruik van anticonceptie enn wanneer ze wel of niet zwanger kunnen worden. Ik vind het daarom belangrijk dat ouders/school/.. daar veel informatie over moeten geven, zo gaat het cijfer misschien in de toekomst wat dalen.
Met citaat antwoorden

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:54.