actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Pro of Contra?
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 30th November 2009, 10:13
liesanne.adriaenssens liesanne.adriaenssens is offline
Registered User

GSM verbod in lager onderwijs

Waalse minister wil gsm verbieden in basisonderwijs
maandag 30 november 2009Auteur: (mty) BRUSSEL - Eliane Tillieux (PS) pleit ook voor een bijsluiter bij elke gsm. Vlaams minister Smet (SP.A) volgt het voorstel voorlopig niet.

De Waalse minister van Volksgezondheid, Eliane Tillieux (PS), wil de gsm uit de basisscholen bannen. De minister beseft dat een algemeen verbod in het secundair onderwijs veel moeilijker ligt. Vandaar dat zij het voorlopig houdt bij een beperking van het gsm-gebruik op school.

Graag zag Tillieux nog dat er bij elke verkochte gsm een bijsluiter zit waarin voor gezondheidsrisico's wordt gewaarschuwd. Ook het idee van een gsm-vrije dag is zij niet ongenegen.

Haar Vlaamse collega van Onderwijs, Pascal Smet (SP.A), volgt Tillieux (voorlopig?) niet.

‘Een verbod of een beperking van het gebruik van gsm-toestellen behoort tot de bevoegdheid van de scholen. Scholen zijn autonoom om – liefst in overleg met de ouders – te bepalen wat kan of niet.'

‘Ik heb overigens geen weet van een dwingende eis voor een verbod op basis van wetenschappelijke gegevens over de gezondheidsrisico's voor kinderen of jongeren. Wat niet betekent dat dat nooit in Vlaanderen aan de orde kan komen.'
(bron: http://www.standaard.be/artikel/det...ikelid=6O2J0PLA)

Ik denk dat dit nog een interessante discussie kan worden. Eigenlijk is een GSM al verboden op school (toch zeker in het secundaire) maar we luisteren daar niet naar. Een GSM is zo ingeburgerd dat je het overal tegenkomt. Hoe vaak kijken we toch eens op ons GSM terwijl we eigenlijk in een gesprek bezig zijn. Maar ja, misschien was de nieuwe SMS wel belangrijk. Af en toe kan het storen. Alhoewel wijzelf een GSM vaak niet als storend ervaren maar het eerder normaal vinden. Voor een leerkracht denk ik dat dit anders is. Terwijl je iets probeert uit te liggen zie je leerlingen die proberen subtiel een SMS te sturen, constant met interesse onder hun bank kijken of in hun pennenzak staren.
Ik zou er niet tegen zijn moest een GSM op school verboden worden. Ik probeer zelf mijn GSM altijd op kot te laten om niet al te afhankelijk van het toestel te worden.
Met citaat antwoorden

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:46.