actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th November 2009, 14:27
Sharon van Ballaer
Gast
 
Posts: n/a
Verbod op minaretten in Zwitserland?

Verbod op minaretten in Zwitserland?

Belga zo 29/11/2009 - 10:39 Update: zo 29/11/2009 - 13:41
bron: www.deredactie.be

Volgens de eerste exitpolls na het sluiten van de stembureaus zouden de Zwitsers zich verrassend uitspreken voor een verbod op minaretten. Zwitserland kon vandaag in een controversieel referendum voor of tegen een verbod op de torens bij moskeeën stemmen.

bekijk
Referendum over minaretten in Zwitserland
De islam is na het christendom de meest voorkomende godsdienst in Zwitserland. Er leven ongeveer 400.000 moslims in het land, de meesten van hen afkomstig uit ex-Joegoslavië. Ze hebben meestal kleine, onopvallende gebedsruimtes, en de bouw van nieuwe minaretten wordt zowat altijd afgekeurd. In het hele land zijn er nu slechts 4 minaretten.


AP Het referendum komt er na protest van de rechtse Zwitserse Volkspartij (SVP), de grootste partij van het land. Voor de partij zijn minaretten het symbool van de toenemende islamisering van het land. De bouw ervan toestaan, is een goedkeuring van een ideologie en rechtssysteem (de Sharia) die onverenigbaar is met de Zwitserse democratie.

De Zwitserse regering ziet liever geen verbod. Alle grote politieke partijen hebben de bevolking dan ook opgeroepen het te verwerpen. De overheid vreest dat een verbod onrust zou veroorzaken bij de moslimbevolking en de banden met islamitische landen zou bedreigen. De mensenrechtenorganisatie Amnest International vindt dat een verbod indruist tegen de Zwitserse traditie over neutraliteit en vrijheid van religie. (foto links: een affiche die oproept het verbod te verwerpen, met als slogan: "de hemel boven Zwitserland is groot genoeg", nvr)

"Dit is discriminatie"
De campagne in de aanloop naar het referendum was controversieel. Op een affiche van de voorstanders van een verbod staat een moslimvrouw afgebeeld met op de achtergrond een Zwitserse vlag die doorboord wordt door minaretten. Die riep heel wat weerstand op.


AP Zwitserse moslims vinden dat een verbod op minaretten discriminatie is en wijzen op de recente bouw van Sikh-tempels en Servisch-orthodoxe kerken.

"Als we alle religieuze symbolen van alle religieuze gebouwen zouden bannen, dan zou ik daar geen probleem mee hebben", zegt journalist Elham Manea. "Maar als we alleen de moslimgemeenschap viseren, en niet de christenen, niet de joden, niet de sikhs, dan is er wel een probleem, want dat is discriminatie."

De resultaten van de peilingen lagen dicht bij elkaar, maar de tegenstanders van een verbod zouden wel in de meerderheid zijn. De eerste exitpolls na het sluiten van de stembureaus melden nu echter dat de voorstanders het verrassend zouden halen.

Mijn mening:

Persoonlijk zou ik ook een voorstaander zijn van dit verbod. Niet omdat ik iets heb tegen de Islam en zijn volk, maar omdat de eigenheid van het land er onder lijdt. Omwille van de toenemende globalisering en vele andere factoren gaat er telkens een beetje van de eigenheid van een land of volk verloren. En is dat niet net wat zo leuk is? Een ander land dan het jouwe kunnen bezoeken en in een totaal andere wereld terecht komen?

Trouwens,, het argument van de zwitserse regering om dit verbod te verwerpen ( "De overheid vreest dat een verbod onrust zou veroorzaken bij de moslimbevolking en de banden met islamitische landen zou bedreigen.") vindt ik geen zelfs geen argument, maar pure angst.

Ik vind dat elk land uniek is en daar trots op moet zijn. Natuurlijk kunnen we de verspreiding van verschillende godsdiensten niet tegen houden, maar ik ben wel van de mening dat wanneer je immigreert naar een ander land, je jezelf moet aanpassen aan de cultuur, .. van dat land.

Als je het daar toch zo nodig wil omvormen tot je voormalige land, waarom immigreer je dan in de eerste plaats?

Laatst aangepast door Barst : 29th November 2009 om 14:52.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.