|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Schouppe gaat met grove borstel door verkeersregels
Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) wil met een grove borstel door de wegcode gaan. Verschillende verkeersborden -en regels worden afgeschaft of zijn aan vervanging toe.
Schouppe wil voor het eerst in decennia de wegcode op grootschalige wijze aanpakken. De laatste 30 jaar werd de wegcode weliswaar tientallen keren gewijzigd, maar steeds ging het om kleinschalige alleenstaande aanpassingen. "Zo werd de wegcode een onduidelijk kluwen", aldus Schouppe in Het Nieuwsblad. Beurtelings parkeren Alle 540 verkeersregels in de wegcode werden onder de loep genomen en zo nodig onder handen genomen. Er komt onder meer een grote schoonmaak onder de verkeersborden, waar er te veel van zijn. Zo wordt het principe van beurtelings parkeren opgedoekt. Ook komen er onder andere nieuwe waarschuwingsborden voor sneeuw en ijzel. Filteren Daarnaast komt er een officiële regeling rond motorrijders die zigzaggen tussen wagens in de file. Dat wordt voortaan wettelijk toegelaten en krijgt de naam 'filteren' mee. 'Ritsen' zal dan weer verplicht worden. Aan de beslissingen ging grootschalig overleg vooraf met betrokken partners als de wegpolitie, het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid, Touring en de Fietsersbond. Uiterlijk tegen januari 2011 zou de nieuwe wegcode in voegen moeten zijn. Bron : GVA - 17/11/2009 Mening : Ik hoop dat deze wijzigingen van de verkeersregels wel degelijk voor verduidelijking zullen zorgen en niet voor nog meer verwarring. Aangezien er op grootschalige wijze regels worden aangepast kunnen deze alleen maar op elkaar inspelen (en logisch zijn) veronderstel ik. Ik heb wel mijn twijfels over het officieel toelaten van zigzaggende motorrijders. Ik denk dat er hierdoor meer ongelukken met motorrijders zullen gebeuren want een motorrijder heb ik persoonlijk dikwijls niet gezien. |