|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Er moeten meer mannen voor de klas staan
Er moeten meer mannen voor de klas staan
Evenwichtiger korps kan nakend tekort aan leerkrachten verhelpen ANTWERPEN - Minister Pascal Smet wil de vervrouwelijking van het onderwijs aanpakken. Er dreigt een tekort aan leerkrachten. Tijdens een radiopraatje met zender MNM vertelde minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A) gisteren dat hij pleit voor een evenwichtiger verdeling van mannen en vrouwen in het onderwijs. De jongste jaren voelen vooral vrouwen zich geroepen om voor de klas te staan. Zeker in het basisonderwijs is de verhouding tussen mannelijke en vrouwelijke leerkrachten scheefgetrokken. Volgens de onderwijsstatistieken van het kabinet van minister Smet waren er vorig jaar 52.483 onderwijzers aan de slag in de lagere scholen. Amper 8.580 van hen waren mannen. Niet eens een op de vijf leerkrachten dus. Naar het secundair onderwijs vinden mannelijke leerkrachten makkelijker de weg, maar ook daar vormen vrouwen de meerderheid. Op 62.891 leerkrachten tellen de middelbare scholen 26.016 mannen. Ook in het volwassenenonderwijs en het deeltijds kunstonderwijs telt het ministerie van Onderwijs minder mannen dan vrouwen. Alles samen zijn er van de 132.624 leerkrachten slechts 42.376 mannen. 'Voor mannen is het onderwijs minder aantrekkelijk omdat het behoort tot de zachte sector', verklaart Smet. 'Vroeger stond de leerkracht naast de dokter, de notaris en de pastoor. Leerkrachten genoten veel aanzien, maar dat is veranderd. Ten onrechte, want een job in het onderwijs is nobel werk. Het gaat om kinderen opvoeden en dat is niet alleen de taak van vrouwen. We moeten de job herwaarderen.' Concrete plannen om meer mannen aan te trekken in het onderwijs heeft Smet nog niet. Dat enkel het opkrikken van het imago niet zal volstaan, is duidelijk. Ook de overdracht van anciënniteit kan helpen om mannen naar het onderwijs te lokken. 'Mannen op een zekere leeftijd die een draai willen geven aan hun carrière, haken vaak af voor het onderwijs omdat hun jaren ervaring minder meetellen in de loonberekening', aldus Smet. 'Om een oplossing te zoeken voor deze zijinstromers moeten we aan tafel zitten met de vakbonden. Scholen hebben er overigens ook baat bij als ze leerkrachten met ervaring uit de privésector kunnen aantrekken. Voor leerlingen is het alvast niet gezond dat ze enkel vrouwen zien. Dat is geen representatief beeld van de samenleving.' Uit een studie aan de Vrije Universiteit Brussel bleek echter dat het geen verschil maakt of leerlingen les krijgen van een man of een vrouw. Professor Marc Elchardus stelde in zijn boek wel dat er een tekort aan leerkrachten dreigt. 'De huidige vervrouwelijking in het onderwijs geeft problemen bij de rekrutering, want je vist maar in de helft van de vijver', zegt de professor in de sociologie. 'Er zijn vooral mannen nodig om de openstaande plaatsen in te vullen. Maar een gebrek aan evenwicht tussen mannen en vrouwen tast de kwaliteit van ons onderwijs niet aan. Al valt er natuurlijk altijd iets te zeggen voor een representatief lerarenkorps. Zo zouden er in grootstedelijke gebieden ook meer allochtone leerkrachten kunnen komen.' BRON: Het Nieuwsblad 5/11/2009 Ze willen meer vrouwen in de politiek, nu meer mannen in het onderwijs. Ik hoop dat dit niet ten koste van de vrouwelijke leerkrachten zal zijn. Wanneer mannen en allochtonen voorrang gaan krijgen op vrouwen is er discriminatie. Iedereen moet gelijke kansen krijgen. Het is best gemotiveerde leerkrachten te hebben. Als ze echt al mannen moeten gaan lokken krijgen vrouwen misschien een oneerlijke kans. Als je een job wil, zou het oneerlijk zijn moest een ander voorrang krijgen op basis van geslacht of afkomst. Diegene met de beste kwaliteiten zou voorrang moeten krijgen. |