#1
|
|||
|
|||
Jeans moet groener
Jeans moet groener
Textiel NVT - Overal ter wereld dragen we jeans, maar haast niemand is zich bewust van de ecologische en sociale impact die de productie van jeans vereist, zeggen ngo's. Nochtans bestaan er met biokatoen, hennep en bamboe echt wel groene alternatieven. Jaarlijks gaan er in ons land ruim tien miljoen jeansbroeken over de toonbank, of ongeveer een per Belg. Dat is blijkbaar niet alleen slecht voor het milieu (zie kader), maar ook voor de mensen die de jeans maken. 'Een jeans krijgt zijn typische bleke strepen in een zandstraalatelier, waar zandkorrels onder hoge druk over jeansbroeken worden gespoten', zegt Simone Heinen, coördinator van de jeanscampagne. 'Dat is heel ongezond werk, werknemers krijgen er stoflong van. In Turkije is al het veertigste officiële sterfgeval bekend. Om nog maar te zwijgen van de sociale werkomstandigheden. Van een jeans van 100 euro gaat amper 1 euro naar de arbeider of de naaister, en ook de katoenboer strijkt per kilo katoen amper 1 euro op. 29 euro gaat naar de kleinhandel die de jeans verkoopt, 21 euro naar de btw en het merk en de reclame rond de jeans gaan met 25 euro lopen. Dat is gewoon de omgekeerde wereld.' En er bestaan nochtans alternatieven, zegt Heinen. 'Biokatoen is al een stap in de goede richting. Voor de teelt gebruiken de boeren geen chemicaliën. Het probleem is dat nog maar 0,05 procent van de wereldwijde katoenproductie biologisch gebeurt, waardoor het aanbod heel beperkt blijft. Hennep is een andere optie. Voor de teelt is veel minder energie en water nodig. Bovendien is de stof sterker, duurzamer en vormvaster dan katoen. Een jeans uit hennep absorbeert het lichaamsvocht ook veel beter. Bamboe is een derde alternatief. De plant groeit snel en heeft ook weinig water nodig. De stof is zacht en valt soepel. Voor een jeans wordt bamboe altijd gemengd met biologisch katoen. Er zijn ook tal van labels die garanderen dat de jeans in menswaardige omstandigheden is gemaakt.' Om mensen ertoe aan te zetten groenere spijkerbroeken te kopen, lanceren de organisaties Netwerk Bewust Verbruiken, Schone Kleren Campagne, Test-Aankoop, Ecolife en Vlaams Overleg Duurzame Ontwikkeling een campagne voor duurzame jeans - duidelijk geïnspireerd door een hitje van countryzanger Dr. Hook - onder de slogan 'Let your blue jeans talk... green'. De komende maanden organiseren de campagnepartners informatieavonden, gaan ze gesprekken aan met de kledingsector en trekken ze de straat op om consumenten bewust te maken. |