|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
||||
|
||||
Dertienjarige dief uit Achel vraagt vergiffenis aan slachtoffer
Dertienjarige dief uit Achel vraagt vergiffenis aan slachtoffer
ACHEL - De politie arresteerde vorige week een stelende tienerbende in Achel. Het jongste lid vroeg zijn slachtoffer vergiffenis. De lokale politie loste vorige week een reeks inbraken in Achel (bij Hamont) op. Het korps arresteerde acht tieners tussen de dertien en zeventien jaar oud, allemaal uit de regio. De jonge dieven gaven de feiten toe. De veertienjarige spilfiguur die de drijvende kracht achter de bende was en telkens ‘vriendjes' zocht om hem te helpen, verscheen voor de jeugdrechter. Die legde hem twee maanden huisarrest op. Hij mag het huis alleen verlaten om naar school te gaan. De politie controleert of hij binnen de afgesproken tijdstippen terug thuis is. Maar ook de andere daders wacht een straf. De benjamin van de tienerbende toonde zich de voorbije vrijdag berouwvol. ‘Opeens kwam er een jongetje achterom met een bosje witte rozen en een zelfgeschreven brief. Hij stamelde en snikte dat hij een van de dieven was die een week eerder bij mij hadden ingebroken', zegt de 37-jarige Natasja Samuels. ‘Ik wist eerst niet wat ik hoorde. Ik vroeg of hij mij wilde uitleggen waarom hij het had gedaan en we hebben ongeveer een uur gepraat. Hij excuseerde zich voor wat hij had gedaan en ik vergaf het hem, maar spelde hem ook de les. Toen ik de inbraak vaststelde en zag dat de sleutel van de voordeur weg was, had ik schrik dat de daders zouden terugkomen. Ik vroeg dan ook aan die jongen of hij beseft dat iedereen instaat voor zijn eigen daden. Ook al doe je het omdat het stoer is en anderen het doen, dan nog moet je beseffen dat zoiets kwalijke gevolgen heeft. Respect voor anderen moet er altijd zijn.' De inbraak was volgens de vrouw meer dan kattenkwaad. ‘Ze snuffelden in alle kasten en gingen aan de haal met twee digitale camera's, een laptop, een draagbare dvd-speler, een gameboy en twee gsm's. Dat zijn zware feiten voor een kind van dertien. Ik kon het hem omwille van zijn jonge leeftijd en zijn lef om zich persoonlijk te komen verontschuldigen, vergeven. Of hij ooit nog gaat stelen, weet ik niet. Het is vooral jammer dat zulk gedrag vandaag schering en inslag is. We wonen in een klein dorp waar iedereen elkaar kent, maar blijkbaar kan zoiets ook hier gebeuren. Tegenwoordig kijk je nergens meer van op. Je moet weten dat deze tieners hiermee maandenlang bezig waren. Ze kwamen de buurt inspecteren en zijn hier zelfs eerder binnengeweest, als vriendjes van mijn zoon. Zo durfde het boefje de fiets van mijn jongen niet stelen, omdat hij wist dat hij er lang voor had gespaard.' De dertienjarige jongen toonde zich berouwvol en beseft dat hij een grote fout heeft gemaakt. Zijn moeder hoopt dat haar zoon de komende jaren op het rechte pad blijft. ‘Het is misschien goed dat dit zoveel aandacht krijgt. Iedereen moet beseffen dat er regels zijn die je moet respecteren. Als die norm in de toekomst blijft vervagen, komen er nog veel grotere problemen. Zowel ouders als kinderen prenten dat best in hun hoofd', besluit Samuels. DS, 29-09-2009 (ppn)
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB Laatst aangepast door Barst : 30th September 2009 om 03:05. |