|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
Zwartrijden pas na drie keer vervolgd
Zwartrijden pas na drie keer vervolgd
BRUSSEL - Pas nadat zwartrijders drie keer betrapt zijn, moet de politierechtbank tot vervolging overgaan. Dat schrijven de procureurs-generaal in een richtlijn aan hun parketten. De nieuwe richtlijn is midden deze maand bij de parketten aangekomen. Ze kan verwondering wekken omdat alle vervoersmaatschappijen van de strijd tegen zwartrijden een prioriteit hebben gemaakt. Dat er een probleem is met zwartrijden geven de procureurs-generaal overigens toe: ‘De NMBS wordt, net als andere vervoersmaatschappijen, geconfronteerd met een groot aantal passagiers dat rijdt zonder geldig vervoerbewijs. Om gepast op dit fenomeen te reageren, hebben wij op voorstel van de NMBS en op basis van de resultaten van enkele proefprojecten volgende richtlijnen uitgewerkt.' En dan volgt onder punt II.2 Criteria voor de vervolging: ‘De regel is dat de politierechtbank reizigers dagvaardt die driemaal betrapt zijn op onregelmatig reizen.' Met andere woorden: pas nadat een zwartrijder tot driemaal toe op heterdaad is betrapt op reizen zonder ticket en bovendien niet is ingegaan op de voorstellen tot minnelijke schikking van de NMBS, moet hij of zij zich voor de politierechter verantwoorden. De procureurs-generaal lijken in hun brief te beseffen dat deze nieuwe richtlijn op onbegrip kan stoten. Zij voegen er dan ook aan toe dat ‘deze directieve geen hinder kan zijn om er een strengere vervolgingspolitiek op na te houden' en om dus zwartrijders al na een eerste of tweede vaststelling te vervolgen. Zij benadrukken in een verdere paragraaf ook dat, als tot vervolging wordt overgegaan, alle vaststellingen ten laste van de zwartrijder gebundeld moeten worden. Desnoods worden zelfs geseponeerde dossiers opnieuw geopend en bij het nieuwe proces-verbaal van wanbetaling gevoegd. ‘In zware gevallen moet de NMBS een memo van toelichting bij het dossier voegen dat naar het parket wordt gestuurd', aldus de directieve. In hun richtlijn breiden de procureurs-generaal hun nieuwe vervolgingsbeleid uit van de NMBS naar de andere vervoersmaatschappijen. Deze uitbreiding gaat echter niet op. Zowel de Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer in Brussel als de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn heeft een systeem van administratieve boetes ingevoerd. Dergelijke boetes werden twee jaar geleden uit het strafrecht gehaald. Als een zwartrijder ze niet betaalt, krijgt hij de deurwaarder over de vloer. In uiterste instantie gaat het dossier naar de vrederechter. Blog DS, 29-09-2009 (yb)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |