![]() |
|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
![]() Renault bekent schuld: crash Piquet was gepland
BRUSSEL - Renault geeft toe dat het in de GP van Singapore 2008 Alonso met een opzettelijke crash van Piquet op weg naar winst zette en offert teambaas Briatore en technisch directeur Symonds. Wat gebeurde er op zondag 28 september 2008? De Renaults van Fernando Alonso (15de op de grid) en Nelson Nelsinho Piquet jr. (16de) leken kansloos aan de nachtrace in Singapore te beginnen. Alonso had echter een gewaagd tactisch plannetje uitgedokterd door met heel weinig benzine te vertrekken. Om dat plan volledig te laten renderen had de Spanjaard vlak na zijn vroege pitstop een safety car-periode nodig, een neutralisatie van de wedstrijd. En kijk: in ronde 12 komt Alonso tanken, in ronde 13 knalt Piquet jr. in de muur. Op een plek waar geen kranen stonden en er dus zeker een safety car-tussenkomst nodig was. Iedereen vertraagt, Alonso maakt zijn verloren tijd goed en komt, nadat alle andere rijders hun tankbeurt afwerken, aan de leiding en pakt de eerste seizoenszege voor Renault. Over de crash van Piquet wordt niet meergesproken. Tot Renault-teambaas Briatore eind juli 2009 Nelson Piquet jr. aan de deur wil zetten. Met zijn vader en drievoudig wereldkampioen Nelson, én met het Singapore-dossier onder de arm, probeert de jonge Braziliaan Briatore nog op andere gedachten te brengen. Vergeefs. Dus onthultpa Piquet dat Briatore en Symonds zijn zoon de opdracht hadden gegeven met opzet te crashen. Het manipuleren van de race-uitslag heet zoiets en daar kunnen ze bij de FIA niet om lachen. Nelsinho Piquet legt op 30 juli bij de FIA een getuigenis af, in ruil voor immuniteit. Tijdens de GP van België eind augustus ondervragen de FIA-onderzoekers Briatore en Symonds. Symonds, bij alle tactische beslissingen van Renault betrokken, weigert te antwoorden. De FIA kondigt daarop voor 21 september een speciale zitting van haar Wereldraad aan. Het voorbije weekend lekken tijdens de GP van Italië de getuigenissen van Piquet jr. en Symonds uit. Briatore laat weten dat hij de Piquets voor de rechter zal slepen wegens en laster en chantage. Symonds krijgt dan weer van de FIA immuniteit aangeboden in ruil voor een volledige getuigenis. Renault zit in het nauw en erkende gisteren dat de renstal het resultaat van de wedstrijd heeft gemanipuleerd en dat Briatore en Symonds het team hebben verlaten. Zo hoopt men op een lichte straf, net zoals in de McLaren-affaire. Die renstal nam na de leugens van Lewis Hamilton tijdens de GP van Australië een nederige houding aan, promoveerde teambaas Ron Dennis weg, en kreeg van de Wereldraad slechts een voorwaardelijke straf. FIA-president Mosley vindt de twee affaires echter onvergelijkbaar. 'Het manipuleren van een uitslag is veel erger dan gewoon valsspelen', stelde hij het voorbije weekend al. Er dreigt voor Renault ook na het vertrek van Briatore en Symonds een zware straf, wellicht een lange schorsing. DS, 17-09-2009 (Gert Vermersch)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |