|
Bekijk Resultaten Peiling: Ontslag Juf terecht? | |||
Terecht | 3 | 5.66% | |
Onzin | 50 | 94.34% | |
Stemmers: 53. U mag niet stemmen in deze peiling |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
||||
|
||||
Juf ontslagen na gesprekjes op internet
Juf ontslagen na gesprekjes op internet
KORTENAKEN - Juf Liesbeth Roosen (24) staat vandaag niet meer voor de klas in basisschool Het Toverpotlood in het Vlaams-Brabantse Hoeleden. Haar contract werd niet verlengd omdat ze bevriend was met haar leerlingen op de netwerksite Netlog. 'Als ik nu een leerling mishandeld had of seksueel getinte berichten had geschreven, kon ik begrijpen dat ik geen nieuw contract kreeg, maar nu snap ik het niet.' Het nieuwe schooljaar begint in mineur voor Liesbeth Roosen. Voor de zomer was ze nog aan de slag in de basisschool Het Toverpotlood in haar woonplaats Hoeleden. Ze gaf er computerles aan de zes klassen van de lagere school. 'Ik kreeg een tijdelijk contract van een jaar. Op het einde van het vorige schooljaar kreeg ik bezoek van de directie voor een evaluatie', zegt ze. 'Omdat die evaluatie goed was, ging ik ervan uit dat ik ook vandaag zou mogen starten.' Maar het draaide anders uit. 'In de zomervakantie werd ik bij de directie geroepen. Hoewel ze me graag wilden houden, werd mijn contract niet verlengd. Dat had het schoolbestuur beslist. De reden was dat ik met twaalf leerlingen bevriend was op de netwerksite Netlog.' Nochtans had Roosen de twaalf leerlingen niet zelf toegevoegd aan haar contactenlijst. 'Dat kun je als volwassene niet doen bij minderjarigen. Het waren de leerlingen die contact hadden gezocht met mij. Ik wilde ook niet de flauwe juf zijn die na de schooluren geen contact meer wil met haar leerlingen. Als ik hen op straat tegenkom, kijk ik ook niet de andere richting uit.' 'De gesprekken die we op Netlog voerden, waren overigens onschuldig: gewoon over wat we in het weekend of tijdens de vakantie gedaan hadden. De leerlingen van het vierde leerjaar bijvoorbeeld zetten graag os achter hun woorden. Hoe gaatos? We zijn gaan fietsos. Daar deed ik ook aan mee, want ik zit als leerkracht graag op hetzelfde niveau als de leerlingen. Uiteraard moet er wederzijds respect zijn, maar ik profileer me niet graag als hun meerdere.' Roosen begrijpt niet dat haar Netlogvrienden haar nu haar job kosten. 'Ik heb mijn profiel op Netlog meteen verwijderd, maar blijkbaar was het te laat. Nochtans dateren de eerste contacten al van februari en heb ik daar nooit een opmerking over gekregen.' 'Ik word gestraft omdat ik een toffe juf wilde zijn die weet wat er leeft bij de kinderen. Als ik een verwittiging had gekregen, had ik nog elders kunnen solliciteren. Dat heb ik niet gedaan omdat ik mijn goede evaluatie op zak had en er geen andere kandidaten waren, maar nu zit ik zonder werk. Ik ben wel van plan te solliciteren bij de andere scholen in de scholengroep. Vreemd genoeg mag mijn zus wel beginnen in Het Toverpotlood, in de kleuterafdeling. Nu klinkt het dat geen twee leden van dezelfde familie op dezelfde school mogen lesgeven. Maar dat geloof ik niet.' Toch hoopt Roosen nog steeds op een contractverlenging. 'Ik werkte graag in de school. Bovendien ken ik de leden van het schoolbestuur amper en kom ik ze op school nooit tegen. Ik sta recht in mijn schoenen, omdat ik vind dat ik niets heb misdaan. Daarbij, ik geef les voor de kinderen, niet voor het schoolbestuur.' Roosen heeft gewezen minister van Onderwijs Marleen Vanderpoorten (Open VLD) en het ministerie van Onderwijs aangeschreven om haar zaak te bepleiten. DS, 01-09-2009 (Stef Telen)