|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
Vlaamse leraars lager opgeleid dan Europese collega's
Vlaamse leraars lager opgeleid dan Europese collega's
Brussel l Dat er in deVlaamse scholen in de eerste graad bijna uitsluitend professionele bachelors – de vroegere regenten – lesgeven, strookt niet met de rest van Europa. In vergelijking zijn onze leraars erg laagopgeleid, zo blijkt uit een nieuweOESO-studie. In alle 24 andere onderzochte landen hebben de leerkrachten die in het eerste en tweede middelbaar lesgeven minstens een academische bachelor en vaak een universitaire master, behalve in Vlaanderen. Dat meldt de Teaching and LearningInternational Survey (TALIS) van deOESO. Wel is het zo dat deVlaamse leraars in die eerste graad erg tevreden zijn met hun job: enkel Noorse leerkrachten voelen zich nog beter in hun vel. Ook qua bekwaamheid schatten de leraars, die minstens een jaartje minder naar school geweest zijn dan hun collega"s elders, zich gemiddeld in. VoorVlaanderen werd het onderzoek gevoerd door de Universiteit Antwerpen bij 3.500leraren in 203 scholen."Er is een opmerkelijk verschil op dit vlak tussen Vlaanderen en de rest van deEuropese landen", aldus professor Peter van Petegem. De vaststelling lijkt in eerste instantie geen invloed te hebben op de leerlingen. In internationale onderzoeken, die veelal net na de eerste graad worden afgenomen, scoort Vlaanderen voortreffellijk. En dat terwijl de leraren zeggen 78 procent van hun tijd te besteden aan lesgeven, twee procent minder dan het gemiddelde. Wel is het zo dat de klassen in het secundair nergens zo klein zijn dan bij ons: een doornee klas telt 17 leerlingen versus 22 in Ierland. "Op het academisch vlak lijkt het lagere diploma van de leerkracht geen invloed te hebben", beaamtVan Petegem, "maar hetVlaams onderwijs is één van de weinige die er niet in slagen om de kloof tussen kansarme leerlingen en anderen te verkleinen. In Finland, een land waar dat wel gebeurt, heeft iedereen – van kleuterleidster tot leraar secundair – een academische achtergrond." Ook voor de leraren zelf zijn er, al voelen ze zich dan in hun nopjes, consequenties. "Het valt op dat de Vlaamse leraren in de eerste graad niet veel tijd besteden aan professionele ontwikkeling", aldus Van Petegem. Per anderhalf jaar komt de Vlaamse leraar aan zowat acht dagen. Daarenboven wil slechts één op de drie meer professionele ontwikkeling, terwijl dat internationaal 55 procent is. De professionalisering van de leerkracht is dan ook een belangrijk aandachtspunt voor de volgende minister van Onderwijs, zo meent Van Petegem. "Er zal moeten worden nagedacht over de verschillende kwalificaties die men in het onderwijs wil. Uit onderzoek is bijvoorbeeld gebleken dat participatie aan de kleuterschool een enorm verschil kan maken. De vraag is dan of je niet net daar zeer goed opgeleide mensen wil. De lerarenopleiding is toe aan een evaluatie, dus dat is een prima moment om daar over na te denken". (KH) n Het Vlaams onderwijs is een van de weinige die er niet in slagen om de kloof tussen kansarme leerlingen en anderen te verkleinen. Kim Herbots Bron : DM 17/06/'09
__________________
"Niets is zo machtig als het menselijk verstand, tenzij het menselijk onverstand." Uit : Het vliegende bed. W. Vandersteen |