![]() |
|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Ouders schatten overgewicht bij kinderen vaak moeilijk in
Ouders schatten overgewicht bij kinderen vaak moeilijk in
Zeven op de tien ouders wil het overgewicht van hun kinderen niet erkennen. Velen kunnen het overgewicht van hun kinderen ook moeilijk inschatten. Dat blijkt uit een Britse studie. Voor het onderzoek werden meer dan 600 kinderen tussen zes en acht jaar gewogen en gemeten. Daarna werd aan hun ouders gevraagd wat die van het gewicht van hun kind vonden. Zo'n zeventig procent van ouders met te dikke kinderen vonden hun kinderen normaal. Anderen bekenden dan weer dat ze het moeilijk vinden om te bepalen of hun kind overgewicht heeft omdat jongeren door verschillende fasen gaan. Obesitas bij kinderen verhoogt het risico op kanker, hartziekten en diabetes als ze ouder worden. Volgens de onderzoekers moeten ouders hun kinderen gezondere eetgewoonten aanleren en zorgen dat ze voldoende lichaamsbeweging hebben. Bron: GvA Natuurlijk is het heel spijtig dat ouders niet zien dat hun kinderen overgewicht hebben en dat dit niet zo gezond is. Er wordt altijd gezegd 'eigen kind, schoon kind', maar ik kan me moeilijk inbeelden dat ouders niet zien dat hun kind er anders uitziet dan andere kinderen. Het bemoeilijkt de situatie natuurlijk ook wanneer de ouders ook overgewicht hebben. Toch vind ik het heel hoge cijfers. |