|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
Dure spoorlijn ligt er ongebruikt bij
Dure spoorlijn ligt er ongebruikt bij
BRUSSEL - De hogesnelheidslijn van Antwerpen naar Nederland zal ten vroegste eind 2009 een trein zien. Tussen Antwerpen en de Nederlandse grens richting Breda ligt een spoorlijn die speciaal aangelegd werd voor de hogesnelheidstrein: 35,2 kilometer, goed voor een investering van 740 miljoen euro. De lijn is perfect afgewerkt, getest en gebruiksklaar. Alleen, er zullen eerstdaags geen treinen op rijden. Infrabel, de spoornetwerkbeheerder, liet op de lijn het meest geavanceerde veiligheidssysteem (ETCS of European Train Control System) installeren. Dat gebeurde op vraag van Europa. Op deze lijn mogen alleen treinen rijden die met deze ETCS-versie uitgerust zijn en ervoor gehomologeerd zijn. En die blijken niet te bestaan. Van de hst Thalys (Amsterdam-Brussel-Parijs) heeft nog geen enkele trein de juiste apparatuur aan boord. Bij de NMBS is te horen dat de Thalys in juni 2009 over de nieuwe lijn zal rijden. Andere bronnen houden het bij december 2009. Begin dit jaar luidde de streefdatum nog oktober 2008. Door deze vertraging blijft ook de Beneluxtrein Amsterdam-Brussel via de oude lijn 12 (Roosendaal) rijden, in plaats van via Breda. Deze trein wordt volgend jaar vervangen door een nieuw snel type, de Italiaanse Albatros, waarvan België en Nederland er 19 besteld hebben. De eerste trein had in 2006 geleverd moeten worden. Het zal wellicht pas 2010 worden. Onkunde en slechte organisatie van de constructeur, is te horen. In afwachting zouden de huidige Beneluxtreinen tegen 160 km per uur over de hogesnelheidslijn gaan rijden. Als ze gehomologeerd raken. Datum? Onbekend. Behalve voor de hst en de Beneluxtrein is de vertraging ook een strop voor de pendelaars uit de Noorderkempen. Op de lijn werd, speciaal voor hen, een extra stopplaats aangelegd waar een pendeltrein richting Antwerpen en Brussel op zou gaan rijden. De NMBS heeft hiervoor drie Bombardier-locomotieven besteld. Maar die zijn dus niet gehomologeerd, en hier voorlopig niet inzetbaar. 'We hebben overwogen of we zonder veiligheidssysteem konden rijden, maar dat idee is verlaten', zucht Frédéric Petit van Infrabel. Een deel van deze farce is te wijten aan het late uitsluitsel dat Europa gaf over welk systeem het nu wilde. 'België en Nederland hadden een ouder beveiligingssysteem moeten installeren en dan ETCS geleidelijk moeten invoeren', geeft een voormalige topman van de NMBS toe. 'Maar Nederland wees dit van de hand.' DS, 02-12-2008 (hw, ty)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |