|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Dagelijks sterven 800 kinderen aan gevolgen van aids
Dagelijks sterven er volgens Unicef 800 kinderen aan de gevolgen van aids. Minder dan tien procent van de pasgeborenen wier moeder hiv-positief is, wordt getest op het dodelijke virus. Voor de Wereldaidsdag van komende maandag eist de organisatie dat er meer test- en behandelingsmogelijkheden worden voorzien voor de pasgeborenen in ontwikkelingslanden.
Toch is er ook vooruitgang te merken. Zo krijgen opvallend meer meisjes en jongeren medicijnen en een behandeling dan drie jaar geleden. Er is vooral een gebrek aan test- en behandelingsmogelijkheden voor zwangere vrouwen en baby's. In 2007 had slechts 18 procent van de zwangere vrouwen in ontwikkelingslanden de mogelijkheid om zich voor de bevalling te laten testen op aids. Kinderen die reeds in de baarmoeder besmet raakten met hiv, zijn gemiddeld tussen vijf en negen jaar oud wanneer ze voor het eerst medisch behandeld worden. (afp/bdr) Het Laatste Nieuws - 28/11/2008 Eigen mening: Ik wist dat er veel mensen aan aids sterven, maar dat er ook zoveel kinderen aan aids sterven, wist ik niet. Ik vind het wel een schokkend cijfer. Ik begrijp niet waarom als de moeder positief getest werd op het virus, minder dan 10% van hun baby's getest worden. Er moeten meer middelen vrijgemaakt worden om vrouwen en kinderen te testen om het HIV-virus. Volgens mij moet er in ontwikkelingslanden meer informatie gegeven worden over voorbehoedsmiddelen, omdat dit nu nog te weinig gebeurd. |