|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Dewael wil meer blauw op openbaar vervoer
BRUSSEL - Minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael (Open VLD) wil de lokale politie stimuleren meer gebruik te maken van het openbaar vervoer. Op die manier kan de veiligheid en het veiligheidsgevoel op het openbaar vervoer verbeteren. Dat heeft minister Dewael maandag verklaard bij de bekendmaking van de Veiligheidsmonitor van De Lijn.
In de marge van de voorstelling van de veiligheidsmonitor, kondigt minister Dewael maandag een reeks maatregelen aan die de veiligheid op het openbaar vervoer moeten bevorderen. De Open VLD-minister wil de lokale politie aansporen om meer gebruik te maken van het openbaar vervoer. Dewael zal daarvoor de zonechefs aanschrijven met de vraag hun politiemensen te stimuleren meer gebruik te maken van het openbaar vervoer. Het gaat zowel om verplaatsingen naar het werk als om bepaalde dienstverplaatsingen. Als het van minister Dewael afhangt, komt er ook een jaarlijkse interministeriële conferentie rond veiligheid op het openbaar vervoer. Die conferentie moet helpen het veiligheidsbeleid te evalueren en te sturen. Bron: http://www.standaard.be/Artikel/Det...8_064&ref=front Bespreking: Ik vind dit een zeer goed initiatief. Zeker als ik denk aan wat er allemaal van miserie in de media is geweest met het openbaar vervoer, ik denk dan bijvoorbeeld aan de buschauffeur die in Antwerpen half oktober werd aangevallen. Het is beter voor de veiligheid van de chauffeur maar eveneens voor de veiligheid van de passagier en bovendien milieuvriendelijk. Ook ik vind dat de buschauffeurs zich tegenwoordig wel nogal wat permitteren en vrij vaak agressief en bruut rijden, niet allemaal maar het begint toch een opvallende trend te worden, met politie op de bus zullen ze hun rijstijl ongetwijfeld aanpassen. Kortom, ik vind het een goed idee! |