|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Bijna één op de twee wil van job veranderen
Ondanks de moeilijke economische tijden is toch bijna de helft van de werknemers van plan ontslag te nemen voor een andere job. Een zesde wil dat zelf nog binnen het jaar doen. Dat blijkt uit een enquête van Jobat in samenwerking met onderzoeksbureau iVox.
Meer verdienen blijft de topreden om voor een andere job te gaan (55 procent). Daarnaast spelen de nieuwe uitdaging (52 pct) en de mogelijkheid om de eigen talenten meer te ontplooien (49 pct) mee. Geen promotiekansen Opvallend is dat een vierde verandert omdat er intern geen promotiekansen zijn. Nochtans zou bijna 90 pct af en toe binnen het eigen bedrijf veranderen als ze daar de kans toe hadden. Bijna een op twee heeft immers sterk de behoefte om regelmatig van job te veranderen, blijkt uit het onderzoek. Binnen het jaar je job opzeggen voor een andere, ziet de helft wel als jobhoppen. Bijna 60 pct vindt dat zo'n type van nomadische loopbaan normaal geworden is. Drie kwart omschrijft jobhoppers als avontuurlijk, volgens 63 pct getuigt jobhoppen van zin voor initiatief. "Jobhoppen wordt positiever gezien", zegt onderzoekster Marijke Verbruggen van de KULeuven. "Maar als het eropaan komt, neemt de Belg toch liever geen al te groot risico." (belga/mvdb) Dit vind ik een heel raar resultaat. Want hieruit leidt ik af dat er een groot verloop is in het personeel van bedrijven. Dit is toch erg duur voor bedrijven. Want telkens moeten ze investeren in de opleiding van een nieuwe werkgever. Ze moeten toch minstens rekening houden met een ‘inwerktijd’. Zou een betere communicatie tussen baas en werkgevers hiervoor een oplossing kunnen bieden? Nieuwe uitdagingen of dergelijke, kunnen die niet gezocht worden in de firma zelf? |