|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Helft Vlamingen koopt namaakgoederen
52 procent van de Vlamingen heeft al eens een namaakproduct gekocht. Dat blijkt uit een onderzoek van communicatiebureau Brandhome. Vooral nepkleding van Nike, Lacoste en Adidas blijkt erg in trek.
De meeste Vlamingen kopen hun namaakproducten op vakantie. Vooral mensen tussen 16 en 35 kunnen moeilijk weerstaan aan de lokroep van namaakproducten. Voor 55-plussers blijken ze een stuk minder interessant. “Ons onderzoek toont ook aan dat vooral mensen uit de provincies Oost- Vlaanderen en Limburg dol zijn op nepartikelen”, zegt Erik Saelens. “Die uit de provincie Antwerpen kopen ondanks de aanwezigheid van de haven, waar heel wat trafiek is in nepproducten, het minste namaak.” Bij Nike zijn ze zich bewust van de problematiek. “Wij proberen onze sportkleding zo authentiek mogelijk te maken”, zegt woordvoerder Filip Peeters. “Zo kan ze moeilijker nagemaakt worden.” Vooral vrouwen... Opvallend is dat meer vrouwen (57%) zich hieraan wagen dan mannen (48%). Nog opvallender is dat 20% van de bijna duizend deelnemers toegeeft dat ze zich al meer dan vijf keer op de namaakmarkt begaven. 55-plussers laten zich dan weer het minst in met namaakmerken. Vooral personen tussen 16 en 35 jaar kunnen slecht aan de lokroep weerstaan. “Het is eigenaardig dat juist deze categorie, die veel belang hecht aan imago en status, zich uitdost met namaakmerken”, zegt Erik Saelens, directeur bij Brandhome. “Dat 55- plussers dit veel minder doen, komt waarschijnlijk doordat zij meer geld hebben voor echte merken.” GVA, 30 oktober 2008 |