actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 2nd October 2008, 18:46
Evelien Snels Evelien Snels is offline
Registered User

Dubbel zoveel leerlingen van school gestuurd

In de Vlaamse secundaire scholen worden steeds meer leerlingen 'ontslagen' om tuchtredenen. De afgelopen vijf jaar verdubbelde hun aantal van 844 in 2003-2004 tot 1.523 in 2007-2008.

De scholen stellen niet alleen meer wangedrag vast, maar er zijn tegelijk ook meer scholen die strenger toezien op de naleving van hun regels, schrijft de krant Het Laatste Nieuws op basis van cijfers die Carl Decaluwé opvroeg bij Vlaams minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke.

In verhouding is de stijging het grootst in scholen in Oost- en West-Vlaanderen, maar in absolute cijfers spant Antwerpen de kroon. In Antwerpen werden vorig schooljaar 517 leerlingen weggestuurd.

Volgens Het Laatste Nieuws krijgen vooral kansarme scholen in stadscentra af te rekenen met tuchtproblemen als vandalisme, vechtpartijen en bedreigingen van leerkrachten. vdy

Bron: http://destandaard.be/Artikel/Detai...DMF02102008_004
============

Zoveel 'slechte' jeugd kan er nu toch niet zijn? Of is dat naief van mij? Ik kan best aannemen dat er hier en daar rotte appels tussen zitten. Maar dat heb je bij alle leeftijdsgroepen toch? De overigen zijn aanhangers die 'cool' willen overkomen en erbij willen horen. Kunnen de scholen niet met originelere manieren komen om de tucht in hun school te behouden? Van school sturen lijkt mij zo drastisch, ze kunnen toch niet alle 1500 van slechte wil zijn, maar dat is, en ik val in herhaling, waarschijnlijk mijn jeugdige naïviteit. En wat gebeurt er dan als ze van school gestuurd worden? Dan komen ze misschien in een omgeving terecht waar hun slecht gedrag nog meer gestimuleerd wordt. Wij als aanstormend leraartalent, misschien moeten wij hieromtrent eens een brainwashsessie houden over hoe we jongeren in de schoolomgeving kunnen beschermen voor dergelijke groepjes of ze uit dergelijke groepjes kunnen krijgen!
Met citaat antwoorden

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:35.