|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
Maximaal 110 per uur bij slecht weer
'Maximaal 110 km per uur bij slechte weersomstandigheden'
BRUSSEL - Staatssecretaris van Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) wil dat de pakkans omhoog gaat: elk jaar moet één op de tien chauffeurs controle krijgen. Het aantal verkeersslachtoffers moet dringend omlaag, zegt staatssecretaris Etienne Schouppe in een interview met Het Nieuwsblad. 'Het verkeer maakt elk jaar duizend doden en bijna 60.000 gewonden. Mensen moeten begrijpen dat het niet onmogelijk is om dat aantal naar beneden te krijgen. Want we kennen de oorzaken van die ongevallen: snelheid, alcohol, drugs, geen gordel... Daar moeten we iets aan doen.' 'Ik ga er bij de gewesten op aandringen dat ze de automatische snelheidscontroles nog verhogen' aldus Schouppe. 'Vooral in Wallonië moeten er meer flitspalen komen. Al moeten we wel verstandiger omspringen met de snelheidsbeperking. Er staan te veel borden aan de kant van de weg. Het heeft geen zin om van de hele bebouwde kom een zone-30 te maken. Met elektronische borden moet je de snelheid omlaag halen op de gevoelige punten. Net na de schooluren of bij het begin van een toneelvoorstelling. Op de snelwegen moeten we overwegen om in slechte weersomstandigheden 110 km per uur te verplichten.' 'Er is een mentaliteitswijziging nodig, maar dat alleen is niet genoeg. Ik wil het niet zoeken in het verhogen van de boetes. De pakkans moet omhoog. Het moet ons doel zijn dat elk jaar één op de tien automobilisten eens gecontroleerd is op onder meer gordeldracht of alcohol- en druggebruik. (Nu is dat amper de helft daarvan.)' Volgens Schouppe is er ook een mentaliteitsverandering nodig inzake files. 'Als we allemaal tegelijk in onze auto stappen, worden onze wegen één groot parkeerterrein. Ik denk dat rekeningrijden onvermijdelijk wordt. En de CO2-uitstoot en de roetfilters van auto's moeten de fiscale pk vervangen als we de verkeersbelasting berekenen. Ik dring er bij de gewestcollega's op aan om voordelen te geven aan wie een roetfilter installeert, nog voor Europa die verplicht.' De nachtvluchten op Zaventem vormen volgens de staatssecretaris van Mobiliteit een 'uitermate delicaat probleem'. 'De nachtvluchten blijven, heeft de regering beslist, al komen er niet meer dan 16.000 per jaar, waarvan maximaal een derde opstijgende vliegtuigen. Ik zou het liefst vijf stille nachten per week aanbieden aan omwonenden, maar dat lukt niet. Ze zullen het met stille weekends moeten stellen. Ik heb aan de luchtverkeersleiders de opdracht gegeven dat de natuur beslist. De veiligheid is het belangrijkste en het is het veiligste om tegen de wind te landen of opstijgen. Laat ons die normen gebruiken, daarover kunnen we niet discussiëren.' 'Het spreidingsplan komt pas op de tweede plaats. Maar om de lawaaihinder te beperken, heb ik met de luchtvaartmaatschappijen afgesproken dat de lawaaierige toestellen uit de lucht moeten. Ze krijgen daar de tijd voor, want een vliegtuig staat niet zomaar in de supermarkt, maar we aanvaarden alleen nog vliegtuigen die niet te veel lawaai maken. Concreet mogen ze 's nachts een geluidsquotum van maximum 8 halen. Nu is dat nog 12.' Blog DS, 19-08-2008 (kba)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |