|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
Vrije scholen scoren beter dan officiële
Vrije scholen scoren beter dan officiële
BRUSSEL - Leerlingen uit het vrij onderwijs scoren een stuk beter op wiskunde, lezen en wetenschappen dan die uit het officieel onderwijs. Dat blijkt uit Oeso-cijfers. De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (Oeso), die de belangrijkste industrielanden groepeert, peilt om de drie jaar naar de kennis van 15-jarigen. Zij leggen allemaal dezelfde proeven wiskunde, wetenschappen en lezen af. Het recentste Pisa-onderzoek (Programme for International Student Assessement) werd in 2006 in 57 landen uitgevoerd. Uit de resultaten die eind vorig jaar werden gepubliceerd, bleek dat de Vlaamse leerlingen in vergelijking met 2003 achteruitboerden en de Aziatische leerlingen aan een opmars bezig zijn. De Vlaamse jongeren scoorden wel een heel stuk beter dan hun Franstalige leeftijdsgenoten. In het onderzoek, waar ongeveer 8.000 Vlaamse en Franstalige leerlingen aan deelnamen, werd ook het vrij onderwijs (waar katholieke scholen de overgrote meerderheid vormen) vergeleken met het officiële net (stedelijk, gemeentelijk, provinciaal en gemeenschapsonderwijs). MR-senator Alain Destexhe kon de hand op die gegevens leggen. Het is de eerste keer dat de verschillende netten in ons land op zo'n grondige manier worden vergeleken. De conclusies van die vergelijking zijn op zijn minst opmerkelijk te noemen. In Vlaanderen scoren leerlingen uit het vrij onderwijs zowel voor wiskunde en wetenschappen als voor lezen een pak beter dan die uit het officieel onderwijs. In vergelijking met het Pisa-onderzoek uit 2003 zakten de Vlaamse jongeren in 2006 voor wiskunde van de eerste naar de vijfde plaats in de wereldranglijst. Als alleen rekening wordt gehouden met het vrij onderwijs, zou Vlaanderen afgetekend op de eerste plaats staan. Het officieel onderwijs in Vlaanderen zou het met een 33ste plaats in de ranglijst ongeveer even goed doen als het vrije Franstalige onderwijs. Het officiële Franstalige onderwijs zit daar nog een stuk onder en zou met een 38ste plaats net voor Azerbeidjan uitkomen. Het Pisa-onderzoek maakt het ook mogelijk de sociaal-economische achtergrond van de leerlingen te vergelijken. Volgens senator Destexhe blijkt daaruit dat de sociaal-economische situatie - die kan verschillen naargelang van het net - de grote kloof niet verklaart. 'Ongeacht het diploma van vader of moeder, ongeacht of het om autochtonen of allochtonen gaat, de verschillen tussen de twee netten blijven bestaan.' Blog DS, 21-05-2008 (Steven Samyn)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |