actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 7th May 2008, 19:56
marliessomers marliessomers is offline
Registered User

Tattoos en piercings 'niet voor kinderen'

Tattoos en piercings 'niet voor kinderen'
Piercers en tatoeëerders staan achter politieke vraag om leeftijdsgrens

Geen piercings meer onder de 16 jaar en geen tatoeages onder de 18. Drie MR-kamerleden vragen dat de regering de tattooshops bij wet aan banden legt. 'Achttien is eigenlijk nog te jong', reageert de bekende Tattoo Bertje uit Oostende.

Tatoeages en piercings zijn populair bij de jeugd maar worden door geen enkele wet gereglementeerd. Hygiëne en medische veiligheid hangen af van de goodwill van de 'kunstenaars', klaagt het MR-trio aan. François-Xavier de Donnea (67), Jean-Luc Crucke (45) en Denis Ducarme (54) manen per formele resolutie de regering-Leterme aan werk te maken van zo'n wet. In die wet moet een leeftijdsdrempel worden ingebouwd voor tatoeages en piercings van respectievelijk 18 en 16 jaar. Veel shops hanteren vrijwillig leeftijdsgrenzen, maar de wet moet die afspraken sluitend maken.

Een vanzelfsprekende uitzondering achten de MR-leden een piercing in élke oorlel voor traditionele oorbellen. Ook als ouders of voogden een schriftelijke toelating geven, kan er onder de leeftijdsgrens worden gedoken. Maar voor 'intieme' piercings in tepels en/of geslachtsdelen willen ze de drempel optrekken tot 18 jaar. De wet geldt uiteraard niet voor afwasbare 'plak'-tatoeages.

Aan de sector moeten dezelfde strikte hygiënische voorwaarden worden opgelegd als aan (para)medische beroepen. Tatoeagepistolen moeten worden verboden. De beroepsopleiding van tatoeage-'kunstenaars' moet door dezelfde wet worden vastgelegd, en ze mogen pas aan de slag met een vergunning die afgeleverd en gecontroleerd wordt door Volksgezondheid.

'Achttien is nog te jong', zegt Bert Miller uit Oostende, beter bekend als Tattoo Bertje. 'Ik heb zelf aan de regering een limiet van 21 jaar voor tatoeages voorgesteld. Door zo'n wet zou ik geen boterham minder eten. Vorig jaar heb ik vier jongeren onder de achttien geholpen. Ze leken me verstandig en ik heb eerst lange gesprekken met hen en hun ouders gehad. Pas na een wachttijd krijgen ze hun tattoo.'

'Een aantal anderen heb ik aangeraden nog even te wachten. Daar ben ik tevreden over, eerlijk duurt het langst. Maar er zijn zwartwerkers die leven van minderjarigen alleen.'

'Toestemming van de ouders betekent niet veel. Soms geven die gewoon toe om van het gezaag af te zijn. Ik snap niet dat ouders zoiets cadeau geven voor een goed rapport. Geef dan een boek of een laptop.'

'Ooit kreeg ik een man over de vloer met een meisje van twee jaar. Eerst dacht ik dat hij zelf een tattoo wilde, maar het was voor zijn kindje. Ik heb twee uur op hem ingepraat om hem van het idee af te brengen. Maar uiteindelijk ging hij briesen als een leeuw en werd hij agressief. Toen moest ik de politie erbij halen.'

De standaard 07/05/2008

Laatst aangepast door marliessomers : 7th May 2008 om 20:01.
Met citaat antwoorden

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:33.