actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > R.Z.L. > Zeitgeist
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th April 2008, 23:00
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Lightbulb Abstracte wiskunde leert beter dan praktische voorbeelden

Abstracte wiskunde leert beter dan praktische voorbeelden


BRUSSEL - Wiskunde-onderwijs werkt beter als het abstract is, hebben Amerikaanse wetenschappers vastgesteld bij een vergelijkend onderzoek in klassen.



Gaat wiskunde op school over treinen die elkaar tegemoet rijden, leeglopende badkuipen, tennisballen, taartpunten pizza en zaaiende boeren? Of over abstracte vergelijkingen met x en y en breuken en kwadraten? En welk van die twee werkt het best?

Onderwijsdeskundigen gaan er al sinds jaar en dag vanuit dat praktische voorbeelden beter werken in de wiskundeles dan abstracte regels - en dan bij voorkeur praktische voorbeelden die beter aansluiten bij de dagelijkse leefwereld van de leerlingen dan die afgezaagde treinen, iets over sms'jes en mp3-spelers bijvoorbeeld. Maar onderzoekers onder leiding van Jennifer Kaminski van de Ohio State University schrijven in Science van deze week dat abstractie beter is.

Kaminski en haar collega's deden een vergelijkende proef bij hogeschoolstudenten. Sommigen kregen uitleg over een voor hen nieuw wiskundig begrip aan de hand van concrete voorbeelden: maatbekers met vloeistof, pizza's en tennisballen. Andere studenten kregen het begrip op een algemene, abstracte manier uitgelegd. Later kregen al de studenten een test waarin ze het wiskundige begrip moesten toepassen in een hele nieuwe concrete context. Resultaat: degenen die de abstracte regels geleerd hadden, konden die vlot toepassen in de nieuwe context. Degenen die met praktische voorbeelden geleerd hadden, bleven aan die voorbeelden vasthangen en slaagden er niet in hun kennis te vertalen naar het nieuwe praktische voorbeeld. Zelfs als de studenten van tevoren expliciet de overeenkomsten tussen verschillende soorten voorbeelden leerden herkennen, konden ze die nauwelijks veralgemenen naar nóg een ander voorbeeld. Studenten die abstracte theorie én voorbeelden kregen, deden het beter dan degenen die enkel voorbeelden kregen, maar minder goed dan wie enkel theorie had gezien.

Voorbeelden brengen de studenten weinig echt inzicht bij, besluit Kaminski. (sts)


DS, 30-04-2008
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.