|
|||
|
|||
Racistisch spel
In het nieuwste Resident Evil spel, moet een jonge man weer zombies van zich afschudden. Deze keer is het wel zo dat het gaat om een blanke man die afrikanan moet beschieten. De trailer van het spel is al uitgebracht en heeft veel reactie uitgelokt. Ik weet niet goed wat ik van het spel moet vinden. Is het spel racistisch? Langs de ene kant vind ik dat we niet meteen achter alles racisme moeten zoeken. Langs de andere kant valt het hier wel echt op dat het gaat om een blanke man die enkel afrikanen vermoord. Je ziet dus geen andere blanken in het spel. Ik kan mij goed inbeelden dat mensen met een donkere huidskleur zich beledigd voelen en dat men dit spel racistisch vindt.
Cultuurwetenschapper Jan Van Looy denkt dat de makers van Resident Evil 5 de controverse bewust opzoeken: 'Een eenzame blanke man die door middel van zwaar geschut een Afrikaans dorp moet zuiveren van 'bezeten' locals: dat kan tellen.' Volgens critici is het gevaarlijk om een videogame over zombies te laten afspelen in het door aids geteisterde Afrika. Resident Evil 5, dat tegen het einde van dit jaar in de winkelrekken moet belanden, maakt een goede kans om de controversieelste videogame aller tijden te worden. Een trailer van het spel, waarin een blanke man in militaire tenue een horde wilde Afrikanen neermaait met een vuurwapen, maakt nu al sommige waarnemers misselijk. Voor alle duidelijkheid: de neergemaaide Afrikanen zijn allemaal zombies, dus bezeten, ontzielde menselijke lichamen, net als alle tegenstanders in de Resident Evil-reeks. Maar Resident Evil 5 roept veel te krachtige, raciale associaties op, zeggen critici. De trailer van Resident Evil 5, die afgelopen zomer op het internet terechtkwam, begint sfeervol in een arm maar schijnbaar vredig Afrikaans stadje. Inwoners kijken een beetje argwanend naar hoofdpersonage Chris Redfield, maar daar blijft het bij. Tot een van de Afrikanen de symptomen vertoont van een vreemde ziekte, waardoor hij uit zijn ogen gaat bloeden en gewelddadig wordt. In de volgende shots zijn alle inwoners ineens besmet en vallen ze het hoofdpersonage aan, dat zich genoodzaakt ziet om de hele meute neer te maaien met zijn pistool, later met een shotgun, en tot slot met een machinegeweer. De Morgen |