|
|||
|
|||
Mooi verhaal
Op een dag, toen ik erg populair was op de
> > middelbar school, zag ik een > > jongen van mijn klas naar huis lopen. > > Hij heette Kyle. Het leek erop alsof hij al zijn > > boeken aan het meesjouwen was. > > > > Ik dacht bij mezelf," Waarom neemt iemand al zijn > > boeken van school mee naar huis op vrijdag? > > "Dat moet vast een Nerd zijn" > > > > Ik had een druk weekend gepland (feestjes, > > voetballen met mijn vrienden op zondagmiddag) dus ik haalde mijn > > chouders > > op en liep door. > > > > Terwijl ik verder liep zag ik een groepje jongens > > aan komen rennen. > > Ze renden naar hem, sloegen al zijn boeken uit zijn > > handen en lieten hem struikelen op de vieze natte grond. > > Ik zag zijn bril door de lucht vliegen, die een paar meter >verder > > in het gras terechtkwam. > > > > Hij keek op en ik zag de trieste blik in zijn ogen. > > Ik had medelijden met hem. > > Ik ging naar hem toe om te helpen en terwijl hij > > kruipend zijn bril > > zocht zag ik een traan over zijn wang rollen. > > > > Bij het overhandigen van zijn bril zei ik tegen > > hem, > > Die jongens waren slecht, alsof ze niks beter te > > doen hebben." > > Hij keek me aan en zei, > > "Hartstikke bedankt!" > > Er verscheen een grote glimlach op zijn gezicht. > > Dit was één van die glimlachen die dankbaarheid > > uitstraalde. > > > > Ik hielp hem met het oprapen van zijn boeken en > > vroeg waar hij woonde. > > Het bleek dat hij bij mij om de hoek woonde. > > Hij vertelde dat hij hiervoor naar een priveschool > > ging. > > > > Voorheen zou ik nooit met dat soort mensen zijn > > omgaan. > > We hebben de hele terugweg gepraat en ik tilde zijn > > boeken. > > Het bleek een hele aardige jongen te zijn. > > Ik vroeg hem of hij het weekend wilde komen > > voetballen met mijn vrienden. Dat wilde hij wel. > > In dat weekend leerde ik Kyle nog beter kennen. > > Ik mocht hem echt en mijn vrienden dachten > > hetzelfde. > > > > Maandag, en daar was Kyle weer met zijn stapel > > boeken. > > Ik sprak hem aan en zei, > > "Je wordt nog eens gespierd als je iedere dag die > > boeken zo meeneemt!" > > Hij moest lachen en overhandigde mij de helft van de boeken. > > > > Vier jaar ging er voorbij. > > Kyle en ik waren beste vrienden geworden. > > In het laatste jaar begonnen we te denken aan > > studeren. > > > > Kyle besloot naar Groningen te gaan en ik naar > > Delft. > > Ik wist dat we altijd vrienden zouden blijven > > ondanks > > dat we allebei in andere plaatsen zouden gaan wonen. > > Hij wilde dokter worden en ik wilde uiteindelijk toch > > maar prof-voetballer worden. > > Studeren was niks voor me. > > > > Het eindexamen naderde. > > Kyle zou tijdens de uitreiking van het diploma een > > speech houden. > > Ik plaagde hem door te zeggen dat hij een Nerd was. > > Ik was zo blij dat ik niet op dat podium hoefde te staan. > > > > Op de dag van de uitreiking zag ik Kyle. > > Hij zag er goed uit. > > Hij was één van die mensen die zichzelf gevonden > > had in al die jaren op de middelbare school. > > Hij zag er echt goed uit, zelfs een bril stond hem goed. > > > > Er waren dagen bij dat hij echt geluk uitstraalde, > > waardoor hij > > meer afspraakjes dan ik had en alle meiden dol op hem > > waren. > > Jeetje, soms was ik gewoon jaloers op hem. > > Vandaag was één van die dagen. > > Ik kon zien dat Kyle zenuwachtig was voor de > > speech. > > Dus ik sloeg hem op de schouders en zei, > > "Hey stoere jongen, het gaat je lukken vandaag!" > > Hij keek me aan met zijn bekende blik, die dankbare > > blik en lachte en zei, "Bedankt!" > > > > Daar stond hij dan op het podium. > > Hij schraapte zijn keel en begon. > > "Eindexamen is een periode waar je mensen bedankt die > > je geholpen > > hebben om door deze moeilijke tijden heen te komen. > > Je ouders, leraren, broers en zussen, misschien een > > mentor maar het > > belangrijkste van allemaal je vrienden. > > Ik sta hier om jullie te vertellen dat het hebben van > > een goede > > vriend, het mooiste is wat je maar kunt wensen. > > Ik sta hier om jullie te vertellen dat er niets mooiers > > bestaat dan dat je voor iemand iets kunt betekenen. > > Ik zal jullie een verhaal vertellen." > > > > Ik keek met ongeloof naar Kyle toen hij begon te > > vertellen over onze eerste ontmoeting. > > Hij wilde dat weekend zelfmoord plegen. > > Hij vertelde hoe hij zijn schoolkluis had leeggehaald, > > zodat zijn moeder niet later alle boeken hoefde mee te sjouwen > > naar huis. > > Kyle keek me diep in de ogen en liet een kleine > > glimlach zien. > > "Gelukkig, ik leef nog. Mijn beste vriend weerhield me > > om de daad bij het woord te voegen." > > > > Nadat Kyle zijn verhaal had gehouden over het zwakste > > moment in zijn leven hoorde ik het publiek emotioneel zuchten. > > Ik zag zijn moeder en vader diezelfde dankbare blik > > naar mij toe werpen. > > Nu pas realiseerde ik me wat ik had betekent voor Kyle. > > > > Ondermijn nooit de kracht van je acties. > > Met een klein gebaar kun je iemands leven > > veranderen, in voor- en tegenspoed. > > Op een of andere manier zijn we altijd met elkaar verbonden. > > We geven en nemen. Was ik wel even stil van |