actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > In de Marge van het Nieuws
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 8th April 2008, 15:53
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

De jacht op BV's is geopend

De jacht op BV's is geopend

'Maak een uniek filmpje van een BV.' De oproep van Tom Waes in zijn programma 'Tomtesterom' dreigt uit de hand te lopen.

Freya Van den Bossche, Natalia, Koen Wauters, Tom Boonen, Bart De Wever, Hans Otten: sinds gisteren staan ze allemaal op de website van Eén. De foto's zijn in een aantal gevallen genomen zonder toestemming en zonder medeweten van de BV's. De foto's zijn ingestuurd door mensen die reageren op een oproep van Tom Waes. Die volgde zondagavond in Tomtesterom een opleiding tot paparazzo en riep kijkers op een uniek filmpje van een BV te maken om zo een digitale fotocamera te winnen. 'De jacht begint op één.be', klonk het letterlijk.

De oproep van Tom Waes miste zijn effect niet. Op de website van Eén liepen de foto's vlot binnen, tegen de avond bijna tweehonderd. De meeste foto's tonen BV's die poseren op optredens, feestjes of filmsets. Niet echt exclusief materiaal waar een weekblad geld voor zou geven.

Andere foto's hebben wel een exclusief tintje. Zo zijn er twee zonnige foto's van de SP.A-politica Freya Van den Bossche met een man. Onder de titel 'Freya Van den Bossche met nieuw lief in Lissabon' staat de uitleg van de persoon die de foto's maakte. Volgens Freya Van den Bossche is de foto authentiek, maar is er geen sprake van een exclusieve foto. 'Ik kan formeel zijn: de man op de foto is niet mijn lief. Ik schrik van niets meer omdat ik al veel heb meegemaakt, maar het verbaast me dat de VRT mensen oproept dit soort dingen te doen.'

Op de site van Eén staat ook een foto van VT4-presentator Hans Otten met zijn vriendin Colette. De foto zou een paar dagen geleden genomen zijn in het Franse skioord Val Thorens. Otten wist niet dat de foto genomen was. 'Ik begrijp dat dit kadert in het programma van Tom Waes, maar leuk is dit niet. Mijn vriendin kiest hier niet voor en we hebben voor die foto geen toestemming gegeven. Ik heb met dit soort praktijken nooit echt last gehad en ik hoop dat het geen Vlaamse evolutie wordt.'

Tom Waes zelf heeft geen idee wat zijn oproep heeft teweeggebracht. Hij zit op de tv-beurs in Cannes. 'Ik heb er nooit bij stilgestaan dat mensen foto's zouden insturen waar de BV's niet blij mee zouden zijn. Het is zeker niet de bedoeling om het even welke foto op de site te zetten. Ik ben ook wel eens dronken geweest op café: daar zie je liever ook geen foto's van opduiken. Ik selecteer de foto's niet, dat doet de VRT.'

Eén-woordvoerder Björn Verdoodt zegt dat Tom Waes wist dat niet elke foto of filmpje bij elke BV in goede aarde zou vallen. 'Er wordt nu eenmaal gevraagd een heel originele foto van een BV in te zenden. Een foto waarop iemand zijn arm rond een BV slaat, is niet genoeg. Het moet een foto zijn die uitzonderlijk is, je moet iets brengen wat een ander niet heeft.'

'De VRT heeft niet de bedoeling een website over het privéleven van BV's op te zetten. Er is opgeroepen één week lang BV's na te jagen. Langer dan dat geldt de oproep niet, want na de volgende Tomtesterom volgt weer een andere vraag voor de kijker.' En als Freya Van den Bossche bezwaar zou maken tegen de foto's die op de site van Eén staan? 'Dan zullen we dat bezwaar bekijken.'

DS, 08-04-2008 (Tom de Leur)

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:40.