|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
Hoger onderwijs nog steeds niet democratisch
Hoger onderwijs nog steeds niet democratisch
LEUVEN - De sociale ongelijkheid binnen universiteiten en hogescholen is nu nog steeds even groot als zestig jaar geleden. Ondanks alle inspanningen van de voorbije decennia is er nu evenveel ongelijkheid tussen hogere en lagere sociale klassen als na de Tweede Wereldoorlog. Van democratisering van het hoger onderwijs is nog steeds geen sprake. Dat blijkt uit onderzoek van het Hoger Instituut voor de Arbeid (KU Leuven). De econoom Steven Groenez vergeleek de kans die een arbeiderskind maakt om voort te studeren, met de kans die een kind met ouders uit een andere beroepsgroep (bedienden, zelfstandigen,...) maakt. De vergelijking, die van 1920 tot nu loopt, vertoont heel weinig evolutie. Kinderen uit andere beroepsgroepen maken nog steeds meer kans maken om naar het hoger onderwijs te gaan dan arbeiderskinderen. In absolute aantallen zijn er nu wel veel meer arbeiderskinderen in het hoger onderwijs dan vroeger. Maar de hogere sociale groepen zijn er minstens even sterk op vooruitgegaan. Het gevolg is dat de ongelijkheid is blijven bestaan. Aan de basis daarvan ligt volgens Groenez in de eerste plaats de studiekeuze in het secundair onderwijs. 'Nog steeds stromen kinderen uit lagere sociale groepen meer dan anderen door naar het technisch en beroepsonderwijs (TSO en BSO). In het ASO zijn zij ondervertegenwoordigd, en precies die onderwijsvorm bereidt leerlingen het best voor op hoger onderwijs.' Het is een self-fulfilling prophecy die ook nog eens binnen het ASO (algemeen secundair onderwijs) een rol speelt. Dat bleek gisteren uit de studie die het Antwerpse Centrum voor Sociaal Beleid Herman Deleeck over de slaagpercentages maakte (DS 17 maart). De sterkere leerlingen - die van thuis een goede basis voor hoger onderwijs meekrijgen - worden eerder naar de 'sterkere' richtingen zoals Latijn-Grieks en Latijn-wiskunde gestuurd. Hun slaagkansen in het hoger onderwijs zijn dan ook hoger dan die van leerlingen uit bijvoorbeeld economie-moderne talen. De sleutel voor de democratisering ligt volgens Hiva-onderzoeker Groenez dan ook in het secundair onderwijs. 'Kinderen staan op hun 12 jaar, wanneer ze moeten kiezen, nog sterk onder invloed van hun ouders', zegt hij. 'Daarom zou het niet slecht zijn mocht het moment van de studiekeuze in het secundair onderwijs zich later bevinden.' 'Dan zouden de jongeren zelfbewuster kunnen kiezen. Ze weten dan zelf beter wat ze willen. Bovendien worden ze dan pas enkele jaren later in onderwijsvakjes gestopt.' DS, 18-03-2008 (Pieter Lesaffer)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |