actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th February 2008, 15:38
Dieter1BASO
Gast
 
Posts: n/a
Thumbs up verbod op alcohol onder 16 jaar.

10.02.2008 07:16
bron: www.msn.com
__________________
Brussels minister Cerexhe wil alcohol verbieden onder de 16

De Brusselse gezondheidsminister Benoît Cerexhe (cdH) wil de verkoop van alcohol onder de 16 verbieden. Dat zegt de minister zondag in de Franstalige krant la Dernière Heure.
"De Belgische regelgeving over de verkoop van drank is bij de meest lakse in Europa. Bier, wijn en alcopops zijn vrij verkrijgbaar", stelt Cerexhe vast. Naast het verbieden van alcohol onder de 16, stelt die voor om in winkels alcoholische dranken duidelijk te scheiden door andere ijskasten te gebruiken. Hij zou ook graag op de flessen een boodschap zien die de verbruikers aanmoedigt om met mate te drinken en hen informeert over de gevaren van alcohol. Al die voorstellen kunnen besproken worden in het kader van een "Nationaal Alcoholplan", aangekondigd door federaal minister van Volksgezondheid Laurette Onkelinx (PS). Dat plan staat op de agenda voor de interministeriële conferentie in maart. Cerexhe heeft alvast een grootschalige studie besteld over het alcoholgebruik bij Brusselse jongeren. De resultaten daarvan zouden in het tweede semester beschikbaar moeten zijn. . (VOC)



Mijn reactie:

Dat er iets moet gebeuren, is duidelijk. Maar 100% verbieden is maar al te radicaal. Je moet goed beseffen dat een 100%, haast onhaalbaar is, daar er toch cafébazen zijn die eerder kijken naar hun inkomen, dan naar de leeftijd van de jongere, waaraan ze alcohol schenken. (Misschien langs de ene kant wel begrijpelijk, als je weet dat dit zijn enige broodwinst is.)
Maar ze kunnen wel een grens opleggen qua sterkte, zodat pintjes nog wel kunnen gedronken worden en dat het straffe spul een beetje verbannen wordt voor die jonge leeftijd.
Ze moeten ook nog wat van onze biertjes kunnen genieten ook. En 1 pintje kan in mijn ogen niet zo kwaad.

Bovendien zijn onze jongeren ook niet stom… als de ene geen alcohol kan kopen, omdat hij hiervoor de reglementaire leeftijd nog niet bereikt heeft, zal een andere dat voor hem wel willen doen. Misschien dat deze maatregel uiteindelijk teniet wordt gedaan, door de jongeren zelf.
Hoe gaat men daarop reageren? Nog meer blauw op straat, zodat ze elke aangeschoten jongere die men in het straatbeeld op een avondje uit tegenkomt kan aanhouden e.d.? --> naar mijn mening ook geen goede oplossing!

Waar volgens mij de oplossing wel kan liggen, bij de ouders. Vele ouders weten de dag van vandaag niet meer wat hun kind doet, wanneer het van huis is. Daarom zou ik willen reageren op zij die vinden dat het allemaal wat opgeblazen is en dat deze regel eigenlijk overdreven is. Tegen hen wil ik reageren met: beeld je in dat je als ouder een kind van 16 of zelfs jonger (UK 13 jaar: comazuipen ) hebt en deze zonder jou toestemming en weten alcohol gaat kopen in een supermarkt en zich volledig lazarus zuipt. Dan vind ik het hoog tijd dat je je verantwoordelijkheid als ouder opneemt, door deze kinderen te confronteren met de gevolgen van… Ik ben er rotsvast van overtuigd dat dit bij sommige kinderen al zeker terug een stap kan zijn in de goede richting.

We moeten in ons achterhoofd houden dat 16-jarigen, nog steeds kinderen zijn, die (niet allemaal) niet hun grens kennen. Kinderen laten zich nog zo gemakkelijk beïnvloeden door…, waardoor hun weerbaarheid tegen alcohol miniem klein is. Kinderen laten zich te makkelijk doen! Bovendien is het vaak ook zo dat ze anderen willen imponeren door te zuipen. Ik heb de indruk dat met iedere generatie het besef van wat goed en wat slecht is achteruit gaat.

Daarom ben ik voorstander van deze regel !!!, maar besef wel dat een 100% afschaffing van alcoholverbruik bij 16 jarigen en jongeren jonger dan 16 geheel redicaal is... We moeten dit nu eenmaal inzien!

En er is zelfs meer: als het wordt ingevoerd, genegeerd zoals het tevens ook een verbod op sigaretten onder 16. En ook deze maatregel zou ik nog lang niet zo slecht vinden.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.