|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
Snelheidsbeperking maakt lucht klein beetje properder
Snelheidsbeperking maakt lucht klein beetje properder
BRUSSEL - De beperking tot 90 km/u op de drukste snelwegen heeft wel degelijk effect. In de buurt van de snelwegen daalt de concentratie fijn stof een beetje. Dat blijkt uit onderzoek van de Vlaamse Milieumaatschappij. Maar veel helpt het niet, want de lucht is dezer dagen zo vervuild dat er sprake is van 'Chinese toestanden'. Onderzoek in opdracht van de Vlaamse Milieumaatschappij heeft aangetoond dat een smogalarm, zoals dat gisteren en vandaag geldt, wel degelijk effect heeft. Spectaculair is de impact op de luchtkwaliteit niet, maar ze is er wel. 'De snelheidsbeperking die nu geldt, is dezelfde als afgelopen maart', zegt Frans Fierens, wetenschappelijk medewerker van de intergewestelijke cel Leefmilieu. 'Op basis van de metingen die we toen hebben gedaan, hebben we simulaties laten uitvoeren. Daaruit blijkt dat de concentratie fijn stof daalt op de plaatsen waar een snelheidsbeperking geldt. Er is dus wel een effect. We laten nu verder onderzoeken of andere beperkingen meer effect zouden hebben, bijvoorbeeld alleen voor vrachtwagens, of voor iedereen op alle snelwegen.' De snelheidsbeperking is omstreden. Niet alleen worden er vragen gesteld over de juridische geldigheid van het bord (90 km/u, smog). Ook het effect van een snelheidsbeperking wordt in vraag gesteld. Want 70 tot 80 procent van het fijn stof in onze lucht komt uit het buitenland. 'Gemiddeld komt het meeste fijn stof inderdaad uit het buitenland', reageert Fierens. 'Maar dat is een gemiddelde. Tijdens het smogalarm, zoals nu, is het windstil. Daardoor is de vervuiling nu zo groot. Het zorgt er ook voor dat het fijn stof niet circuleert. Op piekdagen als vandaag komt de vervuiling dus niet van over de grenzen gewaaid.' 'De vervuilende uitstoot van wagens wordt in de eerste plaats niet door de snelheid veroorzaakt', weet Sebastian Verhelst, onderzoeker vervoerstechnieken aan de Universiteit Gent. 'Belangrijker is de manier waarop wagens optrekken en tot stilstand komen. Om de uitstoot te verminderen, is het belangrijker om de snelheid constant te houden dan om ze te beperken. Maar dan hebben we het over de manier van rijden, en dat is moeilijk in regels te vatten.' De intergewestelijke cel Leefmilieu benadrukt dat de snelheidsbeperking een noodmaatregel is, die enkel geldt op de dagen dat de piek al is overschreden. De bedoeling is dat de hoogste pieken worden afgetopt, want onder de maximumnorm geraak je op zulke dagen toch niet. Ook gisteren was dat niet het geval. De waarden waren zelfs zo hoog dat de cel Leefmilieu het over 'Chinese toestanden' had. Vooral in Wallonië en West- en Oost-Vlaanderen waren de piekwaarden uitzonderlijk hoog. De snelheidsbeperking, die sinds gisterochtend zes uur geldt, blijft vandaag zeker van kracht. Over het weekend wordt vandaag beslist. De weersverwachtingen voorspellen in elk geval weinig goeds. Zaterdag zou er iets meer wind zijn, wat goed is. Maar de temperatuurinversie blijft dezelfde als vandaag. Dat houdt in dat de bovenste luchtlagen warmer zijn dan de onderste, waardoor de vervuiling zich in de lucht opstapelt. Daardoor zal de hoge vervuilingsgraad waarschijnlijk niet noemenswaardig dalen. Zolang deze hoge concentraties blijven gelden, raadt de intergewestelijke cel voor het Leefmilieu aan om langdurige fysieke inspanningen, zoals joggen, te vermijden. Dat advies geldt voor iedereen, maar vooral voor de jongste en oudste mensen, die gevoeliger zijn voor luchtvervuiling. www.irceline.be DSOnline, 21-12-2007 (Pieter Lesaffer)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |