|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
Vlaamse leerlingen sterk in wetenschappen
Vlaamse leerlingen sterk in wetenschappen
Vlaamse vijftienjarigen halen goede resultaten voor wetenschappen in de Pisa-rangschikking van de Oeso. Zowel de jongens als de meisjes doen het goed. Alleen leerlingen uit Finland en Hongkong-China scoren significant beter. Het Pisa-onderzoek wordt om de drie jaar georganiseerd. Dit keer werden 400.000 leerlingen uit 57 landen getest en lag de focus op wetenschappen. In Vlaanderen werden 5.124 leerlingen uit 162 scholen getest. Alleen Finland en Hong Kong-China doen het significant beter als het op wetenschappelijke geletterdheid aan komt. Vlaanderen haalt een gemiddelde van 529 punten. België in zijn geheel zit in de middenmoot met een gemiddelde van 510 punten. Vlaanderen doet het beter dan de Duitstalige gemeenschap (516) en beduidend beter dan de Franse gemeenschap (486). Vlaamse jongeren blijken vooral goed te zijn in het gebruiken, interpreteren en uitleggen van wetenschappelijke bewijzen. Ook moelijke vragen over fysica en chemie blijken geen probleem. Voor 'levende systemen' (biologie) en 'de aarde en het heelal' (aardrijkskunde) moeten de Vlaamse leerlingen de rol dan weer wat lossen. Pisa 2006 bevestigt de Vlaamse topprestatie voor wiskunde: geen enkel land haalt een significant betere wiskundeprestatie dan Vlaanderen. Alleen drie Aziatische landen (Taipei-China, Hongkong-China en Zuid-Korea) en Finland halen een hoger gemiddelde. Voor leesvaardigheid presteren alleen Zuid-Korea, China en Finland significant beter dan Vlaanderen. Net zoals in Pisa 2000 behoort Vlaanderen samen met Canada, Nieuw-Zeeland en Ierland tot het groepje dat zich net onder de top bevindt. Vlaams minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke (SP.A) is tevreden over de resultaten maar wijst ook op een keerzijde: de verschillen tussen zwakke en sterke leerlingen zijn in Vlaanderen relatief zeer groot. Het gaat om verschillen die grotendeels door sociaal-economische en culturele afkomst bepaald worden. Vandenbroucke hamerde erop dat hij zal vasthouden aan een gelijke kansenbeleid in de diepte. (DS, 4/12/2007)
__________________
|