actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 29th November 2007, 20:29
kevin pluym kevin pluym is offline
kevin pluym

Maximaal 12 minuten reclame per uur televisie

Maximaal 12 minuten reclame per uur televisie
De televisierichtlijn (Televisie zonder Grenzen) wordt geactualiseerd. Het Europees Parlement (EP) keurde donderdag een compromis goed dat voordien met de Raad had bereikt. Per uur wordt maximaal 12 minuten reclame toegestaan.

Ook is beslist dat films, programma's voor kinderen en nieuwsuitzendingen niet vaker dan één keer per 30 minuten door reclame onderbroken mogen worden. De nieuwe richtlijn is ook van toepassing op tv-programma's die op internet worden uitgezonden.

De nieuwe richtlijn krijgt ook een nieuwe naam mee. Het wordt de "richtlijn audiovisuele omroepdiensten." Gegeven de vele technologische ontwikkelingen drong zich een herziening op. Het EP dat het voorstel van de EU-Commissie op diverse punten bijstuurde, is van mening dat er nu een gelijk speelveld voor onafhankelijke producenten, openbare en privé-omroepen komt.

Naast de beperking van de reclametijd per uur - maximaal 12 minuten - en de bepaling dat films, programma's voor kinderen en nieuwsuitzendingen slechts één keer per half uur onderbroken mogen worden, wordt productplaatsing als verkapte vorm van reclame in beginsel verboden. In nieuws-, actualiteits- en kinderprogramma's is het verbod echter totaal. In andere programma's wordt het wel mogelijk, maar moet het aan strikte voorwaarden gekoppeld. Zowel aan het begin als het einde van het programma moet de kijker worden ingelicht.

Verder is beslist dat er een gedragscode voor kinderen komt. Eén van de blikvangers wordt dat kinderen niet tot het nuttigen van ongezond voedsel mogen aangezet worden.

Ten slotte stemde het EP er mee in dat het land-van-oorsprong beginsel behouden blijft. Er wordt wel een controlemechanisme ingesteld. Dat moet er voor zorgen dat van deze bepaling geen misbruik wordt gemaakt. In deze wordt onder meer de kinderzender Nickelodeon geviseerd. Die is in Nederland gevestigd en zendt ondermeer in Vlaanderen uit. (belga/dm) De Morgen

Ik vind het zeer zinvol dat men de media aan algemene regels onderwerpt op Europees niveau. Daargaans ben ik niet echt een voorstander van te veel Europese bemoeinissen, maar in dit geval vind ik eenduidige Europese regels zinvol. De media is immers een sector die alle grenzen overstijgt. Wanneer ieder Europees land afzonderlijke reglementen zou opstellen zorgt dit volgens mij voor te veel oneerlijke concurrentie zorgen. De regels op zich die Europa heeft opgesteld vind ik zinvol reclame is immers noodzakelijk voor de commerciële media maar te veel is te veel. Wat volgens mij ook nog efficiënt was geweest zijn maatregelen om het nieuws lostekoppellen van commerciële belangen. Concrete suggesties hierover heb ik wel niet, het lijkt me dan ook een zeer moeilijk maar wel belangrijk iets.
Met citaat antwoorden

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:33.