|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Lerares riskeert 40 zweepslagen om teddybeer Mohammed
Een teddybeer kreeg de naam Mohammed.
In de zaak van een Mohammed genoemde teddybeer heeft een zevenjarige schooljongen zijn in Soedan wegens godslastering gearresteerde Britse lerares verdedigd. De vrouw riskeert 40 zweepslagen. "De lerares had me gevraagd hoe ik de teddybeer wilde noemen", zei de zevenjarige Mohammed aan journalisten in de Soedanese hoofdstad Khartoem. "Ik zei Mohammed. Ik heb hem naar mijzelf genoemd". Belediging profeet Justitie in het Afrikaanse land, waar de islam de staatsgodsdienst is, zag in een teddybeer met de naam Mohammed een belediging van de profeet. De 54-jarige lerares Gillian Gibbons werd zondag opgepakt nadat ouders bezwaar hadden aangetekend over de klasmascotte genaamd Mohammed. Er is momenteel nog geen officiële aanklacht ingediend tegen Gibbons, die volgens mediaberichten pas sinds juli in Soedan aan een Engelse privéschool les geeft. Diplomatieke inspanningen Gibbons is "erg aardig" en heeft met haar schoolkinderen nooit over religie gesproken, verdedigde de kleine Mohammed zijn lerares. Zowel Britse alsook Soedanese diplomaten spannen zich momenteel in om de zaak tot ontspanning te brengen. "Ik ben er nogal zeker van dat dit kleine incidentje snel zal opgelost worden", zei een woordvoerder van de Soedanese ambassade in Londen woensdag op de Britse radiozender BBC. Vrijlating lerares De betrekkingen tussen beide landen zijn te goed om door deze aangelegenheid overschaduwd te worden. De Britse premier Gordon Brown had al verzekerd dat hij alles doet voor de vrijlating van de lerares. (belga/vsv) Bron: http://www.hln.be/hlns/cache/det/ar...n=categorieArt4 |