![]() |
|
Bekijk Resultaten Peiling: Onderwijshervorming met meer stages & 2 vakken een goede zaak? | |||
Ik denk het wel, want... |
![]() ![]() ![]() |
10 | 43.48% |
Ik denk van niet, want... |
![]() ![]() ![]() |
13 | 56.52% |
Stemmers: 23. U mag niet stemmen in deze peiling |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
![]() Toekomstige leraren moeten meer stage doen - Hervormde lerarenopleiding van start op 1 september 2006
BRUSSEL - De hervorming van de lerarenopleiding is op de sporen gezet. De toekomstige leraren zullen meer stages moeten doen. En de regenten - bachelors lager secundair onderwijs - moeten een combinatie van twee vakken maken in de plaats van de huidige drie. DE minister van Onderwijs, Frank Vandenbroucke (SP.A) wil zijn hervorming nog voor de zomer in een decreet gieten, zodat de vernieuwde opleidingen in het schooljaar 2006-2007 van start kunnen gaan. Vooral de stages krijgen meer aandacht in die hervormde structuur. De leraren lager secundair krijgen na hun professionele bachelor een ,,aanvangsbegeleiding''. Een mentor in de school waarin ze aan de slag gaan, begeleidt de starters een jaar lang. Pas dan kunnen de leraars zich echt ,,leraar'' noemen. De academische lerarenopleiding (aggregatie) wordt voor de tweejarige masters zoals burgerlijk ingenieur en rechten een keuzemogelijkheid binnen de algemene opleiding. Studenten van een eenjarige master kunnen hun lerarenopleiding, zoals vandaag, naast hun algemene opleiding doen. De masters (de vroegere licentiaten) die het onderwijs instappen, hebben voor hun stage de keuze tussen twee formules. Ze kunnen een ,,gewone'' stage tijdens hun opleiding doen. Maar ze kunnen die ervaring evengoed tijdens een ingroeibaan opdoen. Die ingroeibaan is een betaalde stage. Daarmee kan een beginnende leraar in een school minimum zeventig procent van het normale lessenpakket uitvoeren. Hij krijgt daarvoor tweederde van een voltijds loon. In die hervorming van de stages spelen de ,,mentoren'' een belangrijke rol. Dat zijn de leerkrachten die voor een deel worden vrijgesteld om de stagiairs in hun school te begeleiden. Zij zullen een minimale vorming krijgen en moeten voldoende ervaring hebben. Voor de rest kiest de school zelf wie ze daarvoor aanwijst. Die mentoren vrijstellen is de zwaarste financiële ingreep in de hervorming zoals die voorligt. Want voor alle uren waarin de mentoren begeleiding geven, moeten anderen betaald worden om die lessen over te nemen. Maar volgens Dirk Van Damme, de kabinetschef van Vandenbroucke, is dat financieel haalbaar. Om hoeveel mensen en middelen het gaat, moet nog becijferd worden. In de bacheloropleiding lager secundair moeten de studenten binnenkort twee vakken kiezen. Nu maken ze een combinatie van drie vakken, bijvoorbeeld Nederlands, Frans en geschiedenis. Binnenkort wordt het weer zoals in de tijd voor de vorige hervorming van de lerarenopleiding. Tot ruim vijf jaar geleden waren er alleen combinaties van twee vakken. Dat is toen uitgebreid tot drie vakken. Het idee was dat de leraar breder moest worden gevormd. Nu moeten de studenten zich eerder ,,verdiepen'' in hun vakken. Vandenbroucke wil dat de lerarenopleidingen dit aangrijpen om vaardigheden inzake zorg en ICT aan de studenten mee te geven. 16/12/2004 Pieter Lesaffer ©Copyright De Standaard
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |