actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Just Comments...
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 3rd February 2007, 17:47
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Journalistieke manipulatie

Journalistieke manipulatie

Ik draai bijna twee decennia mee in de journalistiek, de helft daarvan in de hoofdredactie van deze krant. Ik blijf in dit vak omdat ik vast geloof in de essentiële rol die media, en in het bijzonder de schrijvende pers, spelen in een gezonde democratie. Vallen we soms uit die rol? Ja. We laten met zijn allen steken vallen en schieten, door financiële of menselijke beperkingen, geregeld tekort. Ook ik heb dingen laten publiceren die te weinig genuanceerd en zelfs ronduit fout waren. Maar ik kan iedereen recht in de ogen kijken. En De Standaard is daarin geen uitzondering: de Vlaamse schrijvende pers is ernstig, kritisch, genuanceerd.

Of was het. Want ik ben triest, boos en zelfs geschokt over wat we de voorbije week hebben meegemaakt. De ,,affaire-Lefevere'' zal in mijn geheugen gegrift blijven. Niet omdat het over mogelijke doping in de wielersport gaat. Wel omdat het een dieptepunt is voor de Vlaamse pers. Wat de collega's (ik twijfel nu aan het woord) van Het Laatste Nieuws hebben durven opvoeren als journalistiek, heeft niks meer van doen met de moeilijke en genuanceerde zoektocht naar de waarheid. Het heeft alles te maken met het bewust verdraaien van feiten, manipuleren van woorden en misbruiken van zogenaamd bewijsmateriaal.

Tien dagen geleden pakte de krant uit met verbijsterende onthullingen over het wielermilieu in het algemeen en Patrick Lefevere in het bijzonder. Van een vijftiental zware aantijgingen - tot en met het verhaal van dagenlange XTC- en cocaďnefeestjes - zijn er inmiddels, met veel goede wil, ten hoogste twee min of meer gestaafd. Maar geen nood. De bewijslast moest dan maar worden omgedraaid. ,,GEEN BEWIJZEN VAN ONSCHULD'', kopte Het Laatste Nieuws over Lefevere.

Helemaal gortig werd het toen deze week het ,,staalharde bewijs'' over de rol van dokter Yvan Vanmol werd vrijgegeven. Een bandopname waarop elke neutrale waarnemer kan horen dat de wielerdokter in 1995 beweerde dat hij weet had van het gebruik van groeihormonen in het peloton, maar ontkent dat hij het spul zelf ooit toediende. Dat werd op de voorpagina van Het Laatste Nieuws : ,,Dokter Van Mol (sic) bevestigt: Er is met groeihormonen gewerkt''. In een stuk binnenin leest men dat de dokter ,,in extremis zijn hachje probeert te redden maar zich totaal vast reed'' en dat ,,alle belastende passages... over groeihormonen... op de band door Van Mol werden verdrongen of verkeerd geduid''. Dit is geen journalistiek. Het is staalhard beweren dat zwart wit is. Dit is een kruistocht.

Ik wil de wielersport niet verdedigen. Als er dopingpraktijken zijn, moeten die worden aangeklaagd. Maar niet op die manier. Waarom reageer ik zo heftig op deze manipulaties van een andere krant? Omdat zij de journalistiek die mij zo na aan het hart ligt, de riool in sleurt. Waar geloofwaardigheid wordt weggespoeld met de rest van de vuiligheid die we uitstoten.

DS, 03-02-2007 (Peter Vandermeersch)

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:32.