|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
||||
|
||||
Filmbespreking van 'De Zaak Alzheimer'
DE ZAAK ALZHEIMER is de langverwachte verfilming van de gelijknamige bestseller van Jef Geeraerts, één van Vlaanderens succesvolste misdaadauteurs. Erik Van Looy regisseerde en onder de cast bevindt zich het kruim van de Vlaamse acteurs: Jan Decleir, Koen De Bouw, Werner De Smedt, Hilde De Baerdemaeker, Geert Van Rampelberg, Jo De Meyere, Gene Bervoets, Vic De Wachter, Dirk Roofthooft, Filip Peeters, Tom Van Dyck, Marc Peeters, Lucas Van den Eynde, Laurien Van den Broeck e.v.a.
Na sinds 15 oktober 2003 750.000 bezoekers naar de bioscoop gelokt te hebben, is de film nu ook uit op DVD. Gisteren bekeken en zeer gesmaakt! Ondanks sommige momenten van 'voorspelbaarheid' is de plot gedegen en springt vooral de regie van Van Looy in het oog. Met name de manier waarop het 'geheugenverlies' van hoofdacteur Decleir in beeld wordt gebracht, gecombineerd met een 'volwassen' enscenering van de actiescènes die de vergelijking met de veel duurdere Hollywoordproducties met glans doorstaat, doet bij wijlen zelfs bekruipen met een gevoel van: 'Is dat echt iets van hier bij ons?!'... Voeg daarbij het flegma van Decleir - zonder weerga! -, én de bijzonder geslaagde muzikale omkadering, en we kunnen weeral eens dromen van minstens een nominatie in de categorie 'Buitenlandse Film' begin volgend jaar... Voor een eventuele Oscar vind ik de 'overacting' bij het conflict tussen beide G.P.-inspecteurs in het nadeel spelen en blijf ik bij de 'bekering' van hitman Decleir ietwat op mijn honger zitten. Maar afgezien daarvan: chapeau, en pure klasse in de categorie 'verstand op nul en blik op oneindig'. Advies: een must voor al wie dacht dat de Vlaamse producties op het niveau van 'De Witte van Zichem' waren blijven steken of voor wie dacht dat gedegen actie alleen maar van de westcoast kon komen! Meer info op de website: http://ms.skynet.be/alzheimer/
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB Laatst aangepast door Barst : 28th November 2004 om 04:31. |