|
|||
|
|||
Hirsi Ali
Hirsi Ali geeft mes aan islamitische autochtoon die haar bedreigt - AD 3 Jun 2004
VVD-Kamerlid Ayaan Hirsi Ali heeft een jongen die haar in een café in Den Haag bedreigde, een mes aangeboden om haar neer te steken. De geschrokken student weigerde het aan te pakken, omdat hij bang was in de gevangenis te belanden. Het bizarre incident deed zich vorige week donderdag voor in café Dudok. Hirsi Ali beschrijft het vandaag in haar column in deze krant. ,,Mevrouw, ik hoop echt van harte dat de Moedjahedien u pakken en doodmaken'', beet de man haar in het voorbijgaan toe. Het Kamerlid pakte hem beet en plukte boos een mes van de tafel waaraan zij met een vriendin zat. ,,Als je mij dood wilt hebben, dan moet je het zelf doen'', zei ze. De jongen schrok daarvan en antwoordde: ,,Ik zou het willen maar ik durf niet. Ik ben bang dat ik in de gevangenis kom.'' Omdat haar belager donkerblond haar had en met een zachte g sprak, vermoedt het Kamerlid dat het om een autochtone, tot de islam bekeerde man gaat. Ze is verbijsterd door het incident. ,,Hoe kan zo'n jongeman dat nou vinden? Hij leek diep overtuigd van alles wat hij zei.'' De bewakers die Hirsi Ali permanent in de gaten houden, merkten niets van het incident. ,,Ze zaten anderhalve meter verderop en konden het gesprek niet volgen. Uiterlijk was ook niets aan de jongen te zien'', zegt Hirsi Ali. Pas toen de man het café had verlaten, vertelde de politica haar bewakers wat er was gebeurd. De agenten waren boos dat de twee geen alarm hadden geslagen. De vriendin van het Kamerlid: ,,Ze zeiden: Jullie hadden ons moeten tippen dat er wat aan de hand was.'' Volgens Hirsi Ali is de zaak in onderzoek. Bron: http://www.ad.nl/artikelen/Nieuws/1086152749961.html Column Ayaan Hirsi Ali: O, je hebt moordneigingen Donderdag had ik een lunchafspraak in het Haagse Dudok. Het grootste deel van het restaurant bleek gereserveerd voor studenten van de hogeschool in Tilburg. Het waren vriendelijke jonge mensen die druk pratend aan tafel gingen en na korte tijd weer vertrokken. Onderweg naar buiten stopte een jongen met donkerblond haar, vriendelijke ogen en wat pukkels op zijn gezicht bij onze tafel. Hij tikte me op de schouder en zei: ,,Mevrouw, ik hoop echt van harte dat de Moedjahedien u pakken en doodmaken. Inshallah, dat zullen ze ook doen.'' (Moedjahedien zijn gewapende strijders voor de islam). Na de mededeling maakte hij aanstalten om door te lopen. Ik greep hem bij zijn pols en trok hem terug naar mijn tafel. Ik vroeg hem of ik hem goed had verstaan. ,,Ja'', zei hij en herhaalde zijn wens. Hij voegde daaraan toe dat Allah deze hartenkreet zou inwilligen. Terwijl de jongen sprak, bleef hij mij strak aankijken, het vriendelijke lachje op zijn gezicht. Hij had een zachte g. Mijn gast staarde hem ademloos aan. Ik pakte mijn mes van mijn bord en bood het hem aan. ,,Als je mij dood wilt hebben dan moet je het zelf doen'', zei ik. ,,Waarom zou je het uitbesteden. Jij wilt mij toch dood hebben, doe het dan maar zelf.'' Hij nam het mes niet aan. ,,Mevrouw, ik zou het willen, maar ik durf het niet. Ik ben bang dat ik in de gevangenis kom.'' ,,O'', antwoordde ik: ,,Jij hebt moordneigingen en je laat iemand anders het vuile werk opknappen. Een Moedjahedien die jouw wens uitvoert en mij vermoordt gaat ook naar de gevangenis.'' ,,Ja, mevrouw, dat is zo.'' Ik legde mijn mes terug en vroeg waarom hij mij dood wilde hebben. ,,U bent een bedreiging voor mijn geloof.'' ,,Hoezo? Als je geloof zo krachtig is en uiteindelijk alles zal overwinnen dan kan ik toch geen bedreiging voor jouw geloof zijn? En waarom vraag je Allah niet om mij te laten terugkeren tot het geloof? Dat kan toch ook?'' ,,Ja, mevrouw. Dat kan ook, eigenlijk zou dat het beste zijn.'' ,,Hoe oud ben je?'' ,,24 jaar, mevrouw.'' ,,En waar kom je vandaan?'' ,,Uit Tilburg, mevrouw.'' ,,Wat is je naam?'' ,,S., mevrouw.'' Toen zag hij dat z'n groep al bijna verdwenen was. Hij excuseerde zich en liep weg. Dreigementen kwamen tot nu toe via post en telefoon. Soms schreeuwden boze jonge mannen mij op straat toe dat ik dood moest. Niet één dreigement heeft zo'n sterke indruk op mij gemaakt als dat van afgelopen donderdag. Bron: http://www.ad.nl/artikelen/Nieuws/1086152755424.html |