|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
||||
|
||||
Gerard Bodifée ,,beledigd'' door homofobieprijs
Gerard Bodifée ,,beledigd'' door homofobieprijs
,,Ik zou nog homofoob worden. We hebben blijkbaar te maken met een groep die geen enkele kritiek meer verdraagt.'' Gerard Bodifée reageert heftig op de prijs die hij kreeg van de Holebifederatie. DE Holebifederatie reikte zaterdag haar homofobieprijs uit aan wetenschapper en filosoof Gerard Bodifée. De prijs gaat ieder jaar naar een persoon die zich negatief heeft uitgelaten over holebi's. Bodifée krijgt de prijs omdat hij zijn positie als wetenschapper zou hebben misbruikt om ,,foutieve ideeën over holebiseksualiteit voor te stellen als algemene waarheid''. Daarmee haalde hij het van Vlaams Belang, dat een ,,haatcampagne tegen holebi's'' voert. ,,Weet je wat ik heb gezegd?'', reageert Bodifée scherp. ,,Dat het recht van een kind op een mama en een papa belangrijker is dan het recht op adoptie van een minderheidsgroep. Mag ik dat niet zeggen? Ik wil daar een discussie over. Maar in de plaats daarvan krijg ik deze belediging.'' Volgens Bodifée toont deze ,,belachelijke'' prijsuitreiking aan dat we in een gevaarlijke tijd leven. ,,We mogen blijkbaar niet meer van mening verschillen. Ik kom op voor de vrijheid van meningsuiting. Blijkbaar mogen veel mensen wel iets denken, maar mag niemand dat openbaar zeggen. Dat is een ongezonde evolutie, want voor een samenleving is het belangrijk om te discussiëren, om ideeën te toetsen.'' ,,Nu moet je verplicht progressief zijn. Dat merk je ook in de media. Over het homohuwelijk bijvoorbeeld lees en hoor ik alleen maar argumenten pro. De argumenten contra bestaan toch ook? Maar die krijgen we niet te horen, hoewel die bij veel mensen leven. Ik vrees dat we meer en meer in een totalitair mentaliteitsregime leven.'' Dat hij de homofobieprijs krijgt, ,,verbaast en beledigt'' Gerard Bodifée. ,,Ik heb heel veel respect voor verschillen tussen mensen. Ik vind dat we mekaar moeten respecteren in het verschillend zijn. Ik heb ook vrienden die homo zijn, ik heb dus helemaal niets tegen holebi's. Maar ik zou nog homofoob worden als ik zie dat dit een beweging is die geen enkele kritiek meer duldt.'' Overigens vond zaterdag niet alleen de uitreiking van de homofobieprijs plaats. De Holebifederatie reikte ook de homofolieprijs uit. Die gaat jaarlijks naar een persoon die zich verdienstelijk heeft gemaakt voor de emancipatie van holebi's. Daarbij haalde Saddie Choua het van de senatoren die de openstelling van adoptie voor holebi's hebben gestemd. Choua maakte de documentairefilm ,,Mijn zus Zahra'' (zie ook DS 19 september) . Daarin vertelt ze het verhaal van haar lesbische zus Zahra Choua. In de film toont ze de manier waarop een Marokkaans gezin op holebiseksualiteit reageert. Een bijzondere vermelding was er voor de overleden zanger Robert Long, die mee het taboe rond holebi's heeft doorbroken. DS, 18-12-2006