|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Defour verbreekt contract, onder de wet van 78
Defour verbreekt contract, Genk geeft niet op
do 15/06/06 - Steven Defour heeft zijn contract bij Racing Genk verbroken. Hij maakt gebruik van de wet van 1978 om de club wegens "ernstige redenen" te verlaten. "Dit is een zaak voor juristen", reageert Genk-voorzitter Jos Vaessen. De advocaat van Defour deelde het nieuws mee in een persbericht. Daarvoor had hij een aangetekende brief naar Genk gestuurd. "Uit de onderhandelingen tussen Genk en Ajax bleek dat Genk een onwettige en overdreven transfervergoeding vroeg. Zo schond Genk de fundamentele vrijheid van arbeid van Defour", klinkt het. Genk-voorzitter Jos Vaessen wil niet veel commentaar geven. "Deze zaak is nu in handen van juristen", zei hij aan sporza.be De beslissing van Defour kwam wel als een verrassing voor Vaessen. "Vanmorgen viel een aangetekende brief in de bus. Toen het bericht ook aan de pers gecommuniceerd werd, was ik een tweede keer verrast." Vaessen: "Deze situatie is niet onomkeerbaar" Of de zaak-Defour nu afgehandeld is, lijkt twijfelachtig. "Wat mij betreft, is deze situatie niet onomkeerbaar", zegt Jos Vaessen. "Jammer genoeg gingen wij ons al bereid tonen de vraagprijs voor Defour te doen zakken. Nu wil hij het contract toch verbreken." "Maar dit is dus voer voor advocaten, ik wil er verder niks over zeggen", besluit de preses van Genk. Nog dit: de wet van 1978 geeft sporters de mogelijkheid voortijdig en eenzijdig een contract van bepaalde duur (maximum 5 jaar) te verbreken, mits ze een vergoeding betalen aan de opgezegde club. Die (geplafonneerde) vergoeding is gelijk aan het loon dat ze nog zouden verdienen tussen het ogenblik van de verbreking en het normale einde van het contract. De 18-jarige Steven Defour brak afgelopen seizoen helemaal door bij Genk. De talentrijke middenvelder wekte zo de interesse op van onder meer Ajax. Genk vond het bod van de Nederlanders echter te laag, maar raakt zijn speler misschien toch kwijt. www.sporza.be |