actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st May 2018, 13:00
Obry.N*ets Obry.N*ets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 53
Lightbulb Geen reservewiel meer bij veel nieuwe auto's: lekke band goed voor kwart van oproepen

Ma 21 mei 2018 08:37 - Auteur: William Laenen

Steeds minder automerken steken nog een volwaardig reservewiel in hun nieuwe modellen. Dat blijkt uit een onderzoek van pechverhelpingsdienst VAB. Het klassieke noodreservewiel, ook wel het thuiskomertje genoemd, wordt steeds minder meegeleverd. In bijna negen op de tien gevallen moeten mensen die een nieuwe auto kopen hun plan trekken met een reparatiekit. Hierdoor moeten wegenswachters steeds meer uitrukken om lekke banden te verhelpen.

Een reservewiel waarmee je onmiddellijk verder kan als je lek rijdt, wordt een schaars goed. VAB onderzocht de twee populairste modellen bij 17 automerken. Op die 34 auto's heeft nog welgeteld één auto een echt reservewiel in de koffer. 3 auto's krijgen nog een thuiskomertje bijgeleverd. Vijf jaar geleden kreeg je nog bij ongeveer de helft van de nieuwe auto's (46 %) een reservewiel of een noodreservewiel. Als je vandaag een nieuwe auto koopt, moet je in 9 op de 10 gevallen (88%) je plan trekken met een reparatiekit als je lek rijdt.

Smurriekit

Met een reparatiekit kan je een gat in je band dichten door een chemisch vulmiddel via het ventiel in de band te spuiten. De reparatiekit blijkt in de helft van de gevallen niet te werken, omdat het gat te groot is. Dat hebben de wegenwachters van VAB ervaren. Het vulmiddel werkt bij kleine lekken, maar niet bij bijvoorbeeld scheuren. Een reparatiekit wordt door de wegenwachters dan ook niet beschouwd als een volwaardige oplossing bij bandenpech. "De reparatiekit is zoals het EHBO-doosje dat ergens in de auto goed verborgen zit maar nooit gebruikt zal worden," zegt Joni Junes van VAB.

Ook de mensen van de bandencentrales zijn niet enthousiast over de reparatiekit. Het product dat in de band gespoten wordt, plakt als een kleverige smurrie aan de velg. Het is geen pretje om dat op te kuisen als de band moet vervangen worden.

1 op de 4 oproepen is voor een lekke band

"In 2012 was 1 op 5 pechgevallen bij VAB een lekke band. " Dat zegt Joni Junes. "In 2017 zien we dat dit al meer dan 1 op 4 is. Dat is verhoudingsgewijs een stijging met 30%."

"Bovendien zien we ook een toename in niet-herstelbare bandenpech, waarvoor de wagen dus weggesleept moet worden. In 2012 wisten de wegenwachters nog 85% van de pechvogels met bandenpech ter plaatse te helpen. In 2017 was dit gedaald tot 78%. In de praktijk betekent dit dat een wagen vaker naar een bandencentrale of garage moet gesleept worden.

VAB wordt zelf bandencentrale

"Het motto van de wegenwachter is de klant zo snel mogelijk terug mobiel maken. Maar in geval van bandenpech wordt dat alsmaar moeilijker," zegt Joni Junes. "Als er alleen maar een reparatiekit in de auto zit, dan is de enige oplossing dikwijls de wagen te slepen naar de garage of bandencentrale. Maar ’s avonds en in het weekend staat de wegenwachter daar dikwijls voor een gesloten deur. Het gevolg is dat de klant langer moet wachten op een definitieve oplossing. Omdat het probleem in zes jaar tijd is toegenomen met 47%, werd gezocht naar een oplossing."

VAB springt in dat gat en wordt zelf een beetje bandencentrale. Ze hebben een netwerk opgezet waar de meeste courante banden beschikbaar zijn en waar de wegenwachter terecht kan om meteen zelf een nieuwe band te zetten.

Bron: 'Geen reservewiel meer bij veel nieuwe auto's: lekke band goed voor kwart van oproepen bij pechdiensten' (VRT NWS), geraadpleegd op maandag 21 mei 2018 via https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/0...r-lekke-banden/

Eigen mening:
Het is opvallend dat er in steeds minder wagens standaard een volwaardig reservewiel of een klassiek noodreservewiel gestoken wordt door de autofabrikanten. Het gevolg is dat steeds minder mensen zichzelf nog kunnen verhelpen bij bandenpech, en dat dus steeds meer mensen een beroep moeten doen op instanties zoals de VAB die de nodige hulp kunnen bieden.
De reparatiekit zou een goed alternatief zijn volgens de fabrikanten; althans daar wordt nu toch op ingezet. Maar zoals de VAB hier ook al aanhaalt is dat een geknoei alom en blijkt het in sommige gevallen (bv. wanneer de scheur in de band te groot is) zelfs niet te werken. Bovendien zullen veel mensen vast en zeker niet eens weten dat zo'n kit in hun wagen aanwezig is. Het moet dus gezegd dat dit 'alternatief' toch redelijk zijn doel mist.
Het is dan gissen naar het motief van deze overschakeling van de fabrikanten. Een mogelijk plausibele reden zou gewichtsbesparing kunnen zijn. Een volledig reservewiel kan toch al snel 15 à 20 kg wegen. Een andere reden zou plaatsbesparing kunnen zijn. In de race naar meer comfort (kofferruimte, beenruimte, ...) zal er vast en zeker gekeken worden naar marginal gains. En zo'n wiel neemt toch al wel wat plaats in. Of misschien speelt er nog iets anders mee; wie weet het?
Het is alvast een maatregel die de consument nog maar eens hulpelozer achterlaat. Zoals de smartphones die tegenwoordig vastgelijmd worden?
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.