![]() |
|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Nu het geweld oplaait, vluchten tienduizenden Congolezen per bootje naar Oeganda
In Congo laait het geweld in vele streken op. Tienduizenden dorpelingen in het oosten vluchten met bootjes naar buurland Oeganda.
Losha Isingoma (25) rilt van de kou. Hij heeft geslapen in de stortregen. Zaterdag was hij aan wal gestapt, hier op de zanderige oevers van het Albertmeer in Oeganda. Samen met zijn vrouw Shakhina en hun twee kinderen, Victor van drie jaar en het meisje Nadege van twee maanden. "We vluchtten uit Congo toen we twee dorpen dicht bij dat van ons zagen branden", vertelt Isingoma met opgetrokken schouders in een natte capuchontrui. "We hoorden schoten. Ik betaalde voor onze overtocht in een kano. Ik zag hoe een andere boot kapseisde en koeien verdronken." Onstuimig als de zee Woeste schuimkoppen rollen zondagochtend richting het vissersplaatsje Sebagoro in Oeganda, waar elke dag honderden Congolezen verschijnen vanuit de golven. bron: https://www.demorgen.be/nieuws/nu-h...ganda-bd06d57d/ Eigen mening: Als ik dit soort verhalen lezen word ik slecht gezind op de rechtse rakkers in belgië. Migranten komen enkel naar hier voor onze jobs af te nemen en om te stelen. Deze mensen vluchten niet voor hun plezier! Ze hebben geen keuze. Ze doen dit om te overleven. Ze wat ze denken dat het beste is voor hun kinderen. Mensen die zulke uitspraken doen zouden ook eens op regelmatige basis moeten vrezen voor hun leven en kogels om hun oren geschoten krijgen. Dan hebben ze misschien een idee wat sommige mensen meemaken. Ik zelf al veel van deze verhalen persoonlijk gehoord en ik veel respect voor wat deze mensen hebben meegemaakt. Mensen die geen keuze hebben gekregen verdienen niet om begroet te worden met stereotype en vooroordelen. |