actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 14th December 2017, 12:22
Jan.D*mmen Jan.D*mmen is offline
Registered User

Oogartsen waarschuwen voor stijgend aantal bijziende kinderen: "Meer buiten spelen ka

Oogartsen waarschuwen voor het stijgend aantal kinderen dat bijziend wordt. Mensen die bijziend zijn, zien dichtbij scherp, maar kunnen niet zo goed ver zien. Uit onderzoek blijkt dat al 40 procent van het aantal jongeren bijziend is.

Het stijgend aantal kinderen dat bijziend wordt, is eenvoudig te verklaren volgens kinderoogarts Patricia Delbeke van het UZ Gent. "Er is natuurlijk de genetische kant van het verhaal, bijziendheid is erfelijk, maar er is meer."
Volgens Delbeke doen veel kinderen steeds meer dingen van te dichtbij. "Vroeger was dat boeken lezen en muziek spelen, nu zijn daar ook tablets, smartphones en computerspelletjes bijgekomen."

Uit onderzoek blijkt dat al 40 procent van de jongeren bijziend zou zijn. "Het is belangrijk om voor die tendens aandacht te hebben", zegt Delbeke. "Want op termijn kan hoge bijziendheid - van -6 en meer - leiden tot verschillende oogaandoeningen.

Eén van de oplossingen - naast op tijd naar een aangepaste bril op zoek te gaan - ligt volgens Delbeke buiten. "Door kinderen meer buiten te laten spelen, zet je ze ook aan om hun ogen voor verre afstanden te gebruiken. Bovendien is de daglicht veel intenser dan kunstlicht. En sterker licht vertraagt de groei van de oogbol en dus ook de achteruitgang van het zicht."

Bron: De Redeactie, 14/12/2017, https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/1...iende-kinderen/

Mening: Ik denk dat het belangrijk is dat ouders beseffen dat ze hun kind zo lang mogelijk van de tablets, de playstations en de computeres moeten proberen weg te houden. Hun kinderen zullen hiervan het nut niet meteen inzien, maar later zullen ze blij zijn dat hun ouders hen niet een hele dag naar een scherm hebben laten kijken.
Dat meer kinderen bijziend zijn, verwonderd mij eigenlijk niet. Na de vorige stageperiode, waarin ik veel lesvoorbereidingen heb moeten maken en dus veel naar een scherm gekeken heb, zijn mijn ogen ook opnieuw verslechterd. Dit kan toeval zijn, maar ook als ik lange tijd op de computer zit, zie ik daarna even veel minder goed.
Als je in de verte kan kijken, ontspannen je oogspieren en worden je ogen veel minder belast. Buitenspelen is dus zeker een goede optie om proberen te vermijden dat het percentage bijziende kinderen nog verder stijgt.
Met citaat antwoorden

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:14.