|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
‘Jonge leerkrachten komen in de moeilijkste klassen’
‘Jonge leerkrachten komen in de moeilijkste klassen’
Kinderen die les krijgen van jongere, net afgestudeerde leerkrachten doen het beduidend slechter dan wie les krijgt van een oude rot. Tot die opvallende conclusie kwamen de onderzoekers van het internationale PIRLS-onderzoek. De strijd voor een masteropleiding voor leerkrachten in het basisonderwijs lijkt zo weer los te barsten. ‘Al onze leerlingen lezen dagelijks minstens twintig minuten in de klas’, zegt Hilde Dom, directeur van de Antwerpse basisschool De Kleine Wereld. ‘En de leerkrachten lezen ook nog veel voor. Het is niet altijd gemakkelijk om kinderen te motiveren. Elk lokaal heeft daarom nog een eigen klasbibliotheek. Die bestaat uit fictie, non-fictie, tijdschriften, (een beperkt aantal) strips en kranten. Voor elk wat wils dus.’ De Kleine Wereld werkt met het LeesInterventie-project voor Scholen met een Totaalaanpak (LIST). ‘En ja, ouders schrijven hun kinderen speciaal voor dat project in op onze school’, zegt Dom. Dat mag niet verbazen. Uit het PIRLS-onderzoek blijkt immers dat de vaardigheid ‘begrijpend lezen’ van Vlaamse kinderen de voorbije tien jaar sterk is afgenomen. Ondersteuning... De onderzoekers zien daar drie redenen voor: de instructietijd om begrijpend lezen aan te leren, de leescultuur die verdwijnt en de invloed van leerkrachten (DS 6 december). Vooral dat laatste baart zorgen. Ondersteunt een school waar lezen hoog op de agenda staat, zoals in De Kleine Wereld, beginnende leerkrachten beter? ‘We scholen hen niet specifiek bij’, zegt Dom. ‘Ik denk dat onze school al sinds jaar en dag veel expertise heeft op het vlak van technisch, motiverend en begrijpend lezen. Die wordt gretig gedeeld met anderen en doorgegeven aan de jongere generaties.’ … of kennis Ligt het dan aan de kennis van onze beginnende leerkrachten? ‘Voor velen blijft de job, helaas, al te vaak een negatieve keuze’, zegt onderzoekster Bieke De Fraine (KU Leuven). Dat ziet ook de christelijke onderwijsvakbond. ‘Maar we moeten geen stenen werpen naar de beginnende leerkracht, die ook een professionele opleiding genoot’, zegt algemeen secretaris Marianne Coopman. ‘We moeten blijven streven naar een totale versterking van het basisonderwijs. Wetenschappelijk onderzoek en de bijhorende input zullen de professionele cultuur van het basisonderwijs verstevigen en professionaliseren.’ Toont dit onderzoek de nood aan masters in het basisonderwijs aan? ‘We moeten de vijver waaruit leerkrachten voor het basisonderwijs gerekruteerd worden, verbreden’, benadrukt Lieven Boeve, topman van het katholiek onderwijs. ‘Sterke profielen uit de aso-richtingen willen vandaag vaak een masterdiploma halen. Een masteropleiding basisonderwijs kan ertoe leiden dat ook zij opnieuw de weg naar het basisonderwijs gemakkelijker vinden. Hoe die masteropleiding concreet georganiseerd moet worden, is een zaak van het hoger onderwijs.’ ‘Vergeet niet dat jonge leerkrachten in de moeilijkste groepen komen’, zegt pedagoog Pedro De Bruyckere (Arteveldehogeschool). ‘Interimopdrachten, nieuwe klassen, verschillende doelgroepen. Bovendien zijn er geen mirakeloplossingen om onze kinderen nu opeens weer wel goed begrijpend te laten lezen. Succesverhalen en mislukkingen hebben altijd verschillende vaders.’ Ouders niet vergeten ‘Onze leerlingen leren graag lezen door dagelijks te lezen’, besluit directeur Dom. ‘We doen dat nu in de klas, maar het helpt om dat ook thuis te doen. Kinderen aanmoedigen is nog altijd de beste manier. Daarom zijn ook ouders welkom om voor te lezen in onze klassen.’ DS, 06-12-2017 (Myrte De Decker)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |