|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Voorstel anderstaligen op school stuit op kritiek
Het Gemeenschapsonderwijs (GO!) maakt ophef met een voorstel dat leerlingen hun moedertaal mogen gebruiken op de speelplaats en in de klas.
In een nieuwe leidraad, die het GO! in al zijn scholen verspreidt, staat dat directeurs positief moeten omspringen met de moedertaal, of die nu Spaans, Pools of Arabisch is. Want verbieden werkt contraproductief, klinkt het. 'Doordat we positiever omspringen met die talen voelen leerlingen zich beter op school en leggen ze ook makkelijker de brug naar het Nederlands', zegt Raymonda Verdyck, de topvrouw van het GO! in de kranten van Mediahuis. Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) benadrukt dat het Nederlands de onderwijs- en instructietaal is en dat dat zo moet blijven. 'Maar dat scholen een visie ontwikkelen om met die meertaligheid om te gaan is een goede zaak.' De N-VA reageerde bij monde van Vlaams parlementslid Koen Daniëls (N-VA) al negatief op het voorstel. Hij benadrukte op Radio 1 dat een goede kennis van het Nederlands dé manier is om een diploma te behalen. 'Gaan we hiermee de doorstroming naar het hoger onderwijs verbeteren van leerlingen van wie het Nederlands niet de thuistaal is?' 'De N-VA hoeft niet ongerust te zijn', zegt Caroline Gennez, de onderwijsspecialiste van de sp.a. 'Het Nederlands is en blijft de gedeelde instructietaal. Maar aan het einde van de rit is de leerwinst groter als de meertaligheid en de thuistaal gevaloriseerd worden.' Volgens de sp.a is het voorstel van GO! 'pragmatisch en logisch'. Het initiatief krijgt ook de steun van Open VLD-voorzitster Gwendolyn Rutten. 'Meertaligheid en de onderwijstaal Nederlands gaan hand in hand. Het is en/en. Een troef voor het open Vlaanderen in de wereld.' Ook Groen-onderwijsspecialiste Elisabeth Meuleman reageert enthousiast op Twitter. Volgens haar zal de aanpak het welbevinden en daarmee ook het leren van het Nederlands bevorderen. Piet Van Avermaet, de directeur van het Steunpunt Diversiteit & Leren van de UGent, is eveneens voorstander van de aanpak van het GO!. 'Door leerlingen constant te bestraffen als ze hun thuistaal gebruiken, voelen ze zich minder betrokken op school en daalt hun zelfbeeld', zegt hij. 'Dat heeft een negatief effect op het leerproces.' Het GO! is niet het enige net dat meer aandacht wil voor de moedertaal op school. Het stedelijk onderwijs in Gent heeft een gelijkaardige visie en ook de grootste onderwijskoepel - Katholiek Onderwijs Vlaanderen - werkt aan een 'ondersteuningsdocument' om leraren aan de slag te doen gaan met alle talen in de klas. Mening: Persoonlijk vind ik het spreken van de moedertaal op de speelplaats geen probleem maar het gebruik in de klas kan ik me minder goed voorstellen. Wanneer in de klas de leerlingen hun eigen taal spreken, gaat er dan geen kakofonie ontstaan van allerlei gebrabbel? Ik vergelijk dit met GSM-geruik in de scholen. Op de speelplaats doet het niemand wat maar eens in de klas geldt er een uniforme regel dat hij niet gebruikt mag worden. Dit lijkt mij ook zo met de taal aangezien de taal die men spreekt in België het Nederlands is en dat moet zo ook blijven. Naarmate ze meer en meer Nederlands horen zullen ze de taal ook opnemen in hun kennis en kunnen ze het evengoed spreken. Later op de werkvloer zullen ze ook niet elk apart aangesproken worden in hun moedertaal en zullen ze ook geen instructies krijgen in die taal. Ik vind dat in elke formele situatie waar volgens mij de klas ook binnen past het Nederlands gesproken moet worden want we zijn nu eenmaal in Vlaanderen. |