actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st November 2017, 04:03
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Exclamation Waarom banken bibberen voor Amazon

Waarom banken bibberen voor Amazon


Ze hebben ongelimiteerde cashreserves en weten soms meer over u dan uw eigen familie. Mag het verbazen dat banken zich bedreigd voelen door de Amazons en Facebooks van deze wereld?



Terwijl de bankenwereld enkele jaren geleden nog vreesde dat start-ups aan haar grondvesten zouden vreten, ziet ING-topman Ralph Hamers de fintechbedrijfjes niet langer als belangrijkste bedreiging. Volgens de Nederlander komt het gevaar voor de banken nu vooral van de grote technologiebedrijven als Amazon, Facebook en Google. ‘Als die grote platforms kiezen voor de bankenwereld, kunnen ze enorm veel doen’, zegt hij vandaag in het Financieel Dagblad. ‘Ze kunnen alles kopen, ze hebben zulke grote reserves. Het zou me niets verbazen als het een keer gaat gebeuren.’

De grote Amerikaanse technologiereuzen Facebook, Google, Apple en Amazon hebben allemaal al (lang) een vergunning om te bankieren. En ook in Azië beschikken de Chinese internetgiganten Alibaba en Tencent en het Japanse e-commercebedrijf Rakuten over een licentie. Maar hoever reiken hun ambities?


Meer dan betalingssystemen

Google Wallet, Facebook Payments, Apple Pay en Amazon Pay: alle grote spelers ontwikkelen een eigen betaalsysteem. Daarvoor werken ze samen met de banken, waardoor die ook een graantje meepikken. ‘Die betaalsystemen zijn ook nog marginaal in België’, zegt Karel Van Eetvelt. De topman van de Belgische bankenkoepel Febelfin wil geen voorspellingen doen, maar houdt er rekening mee dat de grote techbedrijven zich in de toekomst ook meer concentreren op kernactiviteiten van banken, zoals geld lenen.

Vooral de e-commercebrijven Amazon en Alibaba liggen op de loer, waarschuwt ING-topman Hamers. Op Amazon Marketplace kunnen bedrijven niet alleen hun producten verkopen via de website van Amazon, sinds 2012 kunnen ze er ook een lening krijgen. In vijf jaar tijd heeft het bedrijf van Jeff Bezos al voor drie miljard dollar aan kredieten toegekend.


Financiële crisis

Zeker voor kleinere bedrijven kan dat interessant zijn. Nadat de crisis in 2008 de financiële wereld naar rand van de afgrond had gebracht, werden de kapitaalvereisten voor banken strakker. Omdat ook de blijvend lage rente weegt op hun winst, kwam het historisch verdienmodel van banken onder druk. Leningen aan kleine bedrijven bleken steeds minder rendabel en het risico waard. Was in de VS voor de crisis (2007) nog bijna een op de drie toegekende leningen voor een bedrag kleiner dan 1 miljoen dollar, dan zakte dat naar 20 procent vorig jaar.

Amazon springt graag in dat gat en vooral jongeren zien daar geen been in. De financiële crisis deed niet alleen de balansen van banken wankelen, ook hun reputatie stortte in. En omdat er steeds meer kantoren sluiten verdwijnt ook een ‘vertrouwensband’ met de bankbediende. Volgens een onderzoek bij 10.000 jongeren in vijftien landen van de Amerikaanse consultant Scratch kloppen drie op de vier Millennials, geboren tussen 1981 en 2000, liever bij de techreuzen aan dan bij traditionele banken.


Alle macht aan de data

Daar liggen banken best wakker van, zei advieskantoor McKinsey nog vorige week. Want als ze niets ondernemen om de opkomst van technologiereuzen op te vangen, kan hun rentabiliteit van het eigen vermogen tegen 2025 naar 5,2 procent zakken, schreef een analist in een rapport. Dat is 3,4 procentpunt minder dan vorig jaar.

Net als ING-ceo Hamers wijst McKinsey op de macht van data. Vroeger hadden banken die in handen, nu zijn dat de retailers. ‘We kunnen de cijfers (van bedrijven die via Amazon verkopen, red.) minuut per minuut volgen’, zegt Peeyush Nahar, vicevoorzitter van Amazon Marketplace, in de Financial Times. ‘Verschepen ze hun goederen op tijd? Is hun product goed? Hoe goed is hun klantenservice?’ Door al die data kan Amazon het risico op wanbetaling veel beter inschatten.


Cash van Facebook

Bovendien zijn de grote platformen steeds meer betrokken wanneer mensen belangrijke financiële beslissingen nemen, schrijft McKinsey. Dit jaar besliste ook Facebook om bedrijven van groeikapitaal te voorzien. Daarvoor ging het bedrijf van Mark Zuckerberg in zee met het Canadese Clearbanc. Kleine spelers die adverteren op Facebook kunnen een cashvoorschot tot een half miljoen dollar krijgen.

De terugbetaling gebeurt door een deel van de winst af te romen. Door de dagelijkse cashflow te analyseren kan Clearbanc het risico inschatten en de interest vastleggen. Facebook deelt zelf nog niet rechtstreeks in die winst, maar bindt ondertussen wel die bedrijven aan zich.


DSAvond, 31-10-2017 (Korneel Delbeke)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.