|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Hervorming secundair onderwijs lijkt start te missen
Nu vraagt ook Katholiek Onderwijs uitstel voor modernisering
Ook Katholiek Onderwijs Vlaanderen vraagt om de modernisering van het secundair onderwijs uit te stellen. Eerder gingen het Gemeenschaps¬onderwijs (GO!) en de Onderwijskoepel van Steden en Gemeenten al in tegen de Vlaamse regering, die vasthoudt aan 1 september 2018. Het eerste jaar van het gemoderniseerd secundair onderwijs moet op 1 september 2018 starten. Maar tegen die boodschap van Vlaams minister-president Geert Bourgeois (N-VA) en minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) gaan nu alle onderwijsverstrekkers in. Waar eerder al het GO! en OVSG een jaar uitstel bepleitten, sluit vanaf deze week Katholiek Onderwijs Vlaanderen zich daar openlijk bij aan. “Komende donderdag doen wij daar uitspraak over op onze raad van bestuur”, zegt topman Lieven Boeve. “De minister had tijd gevraagd tot eind september. Het is nu midden oktober. Zonder nieuwe eindtermen (de minimumdoelen die een groep leerlingen moet halen, RA) kun je niet starten, zoals ook de Vlaamse Onderwijs¬raad al stelde. We wilden ons lang niet uitspreken over die datum, maar het wordt onmogelijk om de modernisering op dat tijdstip te doen.” Onrust Begin vorige week stuurde een katholieke schooldirecteur uit Ternat nog een brief naar deze krant. Hij gaf aan niet te begrijpen waarom Katholiek Onderwijs Vlaanderen zich niet openlijk verzette tegen de geplande startdatum. “Wat ons als katholieke school tegenstaat, is dat onze onderwijskoepel, wetende dat de basis – wij, de scholen – grotendeels voorstander is om de hervorming op 1 september 2019 te starten, publiekelijk zwijgt.” Verschillende andere scholen onderschrijven die boodschap. Volgens Koen Seynaeve, directeur van het Brugse Sint-Lodewijkscollege, bestaat er veel onrust. “Intern hebben de directies meermaals aangedrongen om de invoering een jaar uit te stellen.” Hilde Allaert, directeur van Sint-Bavo uit Gent, wijst erop dat er geen nieuwe eindtermen of leerplannen zijn. “We moeten folders drukken voor de volgende ¬eerstejaars, maar weten niet wat we erin moeten zetten.” Boeve geeft aan dat Katholiek Onderwijs Vlaanderen eerder deze maand het kritische advies van de Vlaamse Onder¬wijs¬raad (Vlor) onderschreef. Vooral het ont¬breken van nieuwe eind-termen, een oefening die in het Vlaams Parle¬ment vastzit, zorgt voor onvrede. “Misschien dat er voor september 2018 een politiek akkoord is, maar dan moeten de scholen die hervorming nog uitwerken”, stelde de Vlor. “Starten op 1 september 2018 is niet haalbaar.” 'Heel geleidelijk' Eind augustus gaf zowel het GO! als OVSG die boodschap al. “Wij kijken daarom naar 1 september 2019”, zei bestuurder Raymonda Verdyck. Een wens die nu dus wordt gedeeld door alle onderwijsverstrekkers. Zij gaan zo in tegen Crevits, die aan het begin van dit schooljaar nog meldde dat de modernisering in september volgend jaar een aanvang zal kennen, ook als er geen nieuwe eindtermen zouden zijn. Crevits zegt nu dat ze voor eind oktober alle onderwijsverstrekkers wil uitnodigen om over de startdatum te praten. “Het is de grootste hervorming van de voorbije 20 jaar en het is in het belang van leerlingen, leraren en schoolteams dat er kwaliteitsvol van start kan worden gegaan. Ik begrijp de zorgen van het onderwijsveld, al zijn er scholen die volgend schooljaar graag willen beginnen. Sowieso gebeurt de invoering heel geleidelijk, startend in het eerste jaar van het secundair onderwijs.” Bron: De Morgen, 16/10/2017, 06u00 https://www.demorgen.be/binnenland/...issen-bd5fe524/ Eigen mening: Ik ben het er mee eens dat er een modernisering nodig is van het secundair onderwijs. Ik vind dat de scholen voldoende tijd moeten krijgen, om deze hervormingen uit te voeren. Het is niet mogelijk om een schooljaar te starten zonder duidelijke eindtermen. Ik vind dat deze eindtermen eerst moeten gevormd worden, vooraleer de modernisering doorgaat. Ik ben van mening dat als je een grote hervorming doet in het onderwijs, deze ook 100% moet uitgewerkt zijn. Een hervorming die maar voor de helft is uitgewerkt, zorgt voor verwarring. Ik ben het er mee eens dat de scholen een jaar uitstel krijgen, zodat zij alles tot in de puntjes kunnen voorbereiden. Zo kunnen de leerlingen van een kwaliteitsvolle start genieten. |