|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Catalaanse minister-president: ‘Koning negeert miljoenen Catalanen’
Catalaanse minister-president: ‘Koning negeert miljoenen Catalanen’[/B]
Carles Puigdemont verwijt de Spaanse koning Felipe dat hij in zijn tv-toespraak van dinsdag ‘bewust’ miljoenen Catalanen genegeerd heeft. Dat zei de Catalaanse minister-president woensdagavond in een toespraak vanuit Barcelona. Als de Catalanen blijven dreigen met afscheiding zal de Spaanse regering niet rond de tafel gaan zitten, zegt Madrid in een reactie. ‘De koning neemt het discours en het beleid van de regering van Rajoy over, en die waren al catastrofaal voor Catalonië’, klonk het woensdagavond. Nog volgens de minister-president doet koning Felipe ‘de bemiddelende rol van een staatshoofd onrecht aan’. Puigdemont riep opnieuw op tot onderhandelingen. ‘Vrede, dialoog en onderhandelingen horen tot onze politieke natuur’, klonk het. Hij betreurde hierop tot hiertoe nog geen antwoord gekregen te hebben van de Spaanse regering. ‘Het zou onverantwoord zijn een aanbod om aan tafel te gaan zitten, af te slaan.’ De minister-president maakte duidelijk ‘het resultaat van de stemming te moeten uitvoeren’ om de soevereiniteit van de regio te garanderen. ‘Mijn regering zal geen millimeter afwijken van zijn verplichting’, zei Puigdemont. Spaanse regering gaat niet in op uitnodiging De Spaanse regering is echter niet van plan om op die uitnodiging in te gaan. 'Als meneer Puigdemont wil praten of onderhandelen, of bemiddelaars wil sturen, dan weet hij perfect wat hij daarvoor moet doen: zich aan de wetten van de rechtstaat houden die hij nooit had mogen verlaten', klinkt het in een persmededeling van de regering. Eerder op de dag bleek dat het Catalaanse parlement vermoedelijk maandag zal bijeenkomen om de onafhankelijkheid uit te roepen. Daarover waren de woordvoerders van de Catalaanse coalitiepartijen het woensdag in Barcelona eens geworden, schreven verschillende media. bron:http://www.standaard.be/cnt/dmf20171004_03113087 Ik heb voor dit artikel gekozen omdat het vandaag de dag zeer relevant is. Er heerst in Spanje enorme verdeeldheid tussen Catalonië en de rest van Spanje. De situatie is in de loop van de week aan het escaleren, en de gemoederen raken langs beidde kampen verhit. Naar mijn mening kunnen de Catalaanse regering en de regering in Madrid beter samenkomen om een vredevolle oplossing te zoeken inplaats van elkaar te negeren of te provoceren. Ik ben er van overtuigd dat deze affaire niet snel opgelost zal geraken en dat er nog meer geweld aan te pas zal komen. |